20 Apr 2013
Kalcium

Paleo och Kalcium

Äter man enligt Paleo så ingår inte mejerivaror och många undrar då hur man får i sig Kalcium? Mejerivaror är inte den enda källan till Kalcium även om det finns mycket just där.

Inlägget innehåller annonslänkar.

För det första, Kalcium är viktig för alla levande organismer och för oss människor är det framför allt i benvävnaden och tänderna den behövs. Här ser den till att uppbyggnad och ett eventuellt läkande fungerar som det ska, men Kalcium krävs även för att blod ska kunna koagulera och det sköter också om överföringar av vissa nervimpulser och det är faktiskt den vanligaste mineralen i våra kroppar. Med andra ord, Kalcium är viktigt för oss alla!

I vilka råvaror finns Kalcium

Så vad får man då Kalcium ifrån när man inte använder mejerivaror? Kalcium finns i en rad olika råvaror och flera av dem äts dagligen, kanske till och med flera gånger! Dessutom är det svårt att överdosera Kalcium (om man också har rätt mängd magnesium i kroppen) så det är bara att käka på!

Det är generellt inte så många som behöver kosttillskott av Kalcium men det kan behövas för vissa, vi rekommenderar alltid att man testar sig för att veta vad man eventuellt skulle ha en brist på.

Några, utan inbördes ordning, av alla de råvaror som innehåller Kalcium är:

ägg
benbuljong
räkor
lam
sill
kyckling
broccoli
spenat
morot
mandlar
hasselnötter
pumpakärnor
purjolök
kryddor som t.ex. basilika och oregano
avokado
lök
sparris
grönkål (alla möjliga sorters kålvarianter)
sesamfrön
solrosfrön
kokosnöt”kött”

Bra att veta om Kalcium

Det går att göra listan ännu längre men detta är en del av de råvaror som innehåller Kalcium och är helt Paleo. Vad man bör tänka på är att kroppen (utöver magsyran) behöver D-vitamin, C-vitamin och Magnesium (Kalcium och Magnesium samverkar i kroppen och det är Magnesium som styr halten av Kalcium i kroppen) för att kunna tillgodose sig Kalcium. Men även motion och träning hjälper till med upptaget, man kan alltså träna sig till ett starkare skelett!

Dock så hämmas upptaget av Kalcium av spannmålsprodukter då dessa innehåller fytin men även oxalsyra som finns i spenat (vilket är lite ironiskt eftersom spenat även innehåller Kalcium), tomater och rabarber hämmar upptaget.

Magnus & Jenny

Carina 28 oktober, 2014 07:33 - Svara

Hej!
Fick tips förut att man kunde koka benbuljong också för att få i sig mkt kalcium.

Mvh/Carina

undervarttak 29 oktober, 2014 10:52 - Svara

Bra Carina, helt perfekt sätt!

Magnus & Jenny

Mia 28 januari, 2015 13:40 - Svara

Räcker den Kalcium mgd i paleokosten när man som kvinna går in i klimakteriet eller rekommenderar ni kosttillskott då?
Tänkte bara helt generellt om ni har nån rekommendation.
Tack för en jättebra sajt!

undervarttak 29 januari, 2015 12:00 - Svara

Hej Mia

Tror inte att det är just kalciummängden i kosten som är någon fara med. Sannolikt är det D-vitamin och magnesium som är svårast med och dessa krävs för att kunna tillgodogöra sig kalcium. Om vi skulle göra några rekommendationer till dig så är det att ta tillskott på D-vitamin och magnesium.

Magnus & Jenny

Tomas Ekelund 28 januari, 2015 13:53 - Svara

Hej.
Det skulle vara bra om ni kunde informera om vilket källor ni använder när ni skriver om paleokostens fördelar. Jag fördjupar mig gärna i dessa.

undervarttak 29 januari, 2015 12:03 - Svara

Hej Tomas

Läs gärna Robb Wolf´s bok ”Paleo – Stenålderskost”, han är biokemist och forskar inom stenålderns födoämnen. I hans bok hittar du även flera sidor med källhänvisningar.

Magnus & Jenny

Matilda 28 januari, 2015 14:28 - Svara

Hej! Väldigt intressant. Hur är det när man är gravid, får man verkligen i sig tillräckligt med kalcium utan mjölkprodukter? Logiskt sätt borde man ju det, eftersom vi inte ätit mjölkprodukter så länge i människans historia. Men man blir så osäker när man är så van med att man behöver mjölk för att få i sig kalcium.

undervarttak 29 januari, 2015 12:05 - Svara

Hej Matilda

Ja det är rätt logiskt när man ser till vår historia och hur få år vi faktiskt använt oss av mejeriprodukter.

Svarar samma som på tidigare fråga: Tror inte att det är just kalciummängden i kosten som är någon fara med. Sannolikt är det D-vitamin och magnesium som är svårast med och dessa krävs för att kunna tillgodogöra sig kalcium. Om vi skulle göra några rekommendationer till dig så är det att ta tillskott på D-vitamin och magnesium.

Men som gravid bör du även ta Omega3 tillskott, mycket viktigt.

Magnus & Jenny

Jannice 23 februari, 2015 16:32 - Svara

Hej! Vi diskuterade detta precis på lunchen idag, just den här märkliga kopplingen att vi i skandinavien är de som stoppar i oss absolut mest mejeriprodukter av alla men också är de länder som har skörast skelett av alla också… Vi landade i att kalcium från andra källor är ”bättre” än det i tex mjölk då mjölk innehåller mycket vit A (?) som motarbetar kalciumupptaget. Vad säger ni om detta?
Jag är mer inläst på vit D… Har vi brist på vit D urholkas skelettet vet jag men den andra teorin – har ni hört den? Personligen har jag aldrig druckit mjölk, tycker helt enkelt inte det är gott och detta får man ju uppläxningar om emellanåt ;) ;) ;)

Elisabeth 25 oktober, 2015 13:40 - Svara

Hej. Kan man äta får ost? Mvh Elisabeth

undervarttak 2 november, 2015 15:59 - Svara

Hej Elisabeth

Mejerivaror ingår inte i Paleo, men om du önskar äta ost från t.ex. får så är det naturligtvis ett beslut du gör (man brukar kalla den kosten Primal).

Magnus & Jenny

Olle 6 september, 2016 07:39 - Svara

Det är ju inte bra (skadligt) att ta mycket kalcium enligt vetenskapen. Hur stor blir dosen om man dricker 2 dl benbuljong?

undervarttak 21 september, 2016 11:31 - Svara

Hej Olle

Vi vet inte mängden och det kan variera STORT beroende på vad du använder i ditt buljongkok.

Magnus & Jenny