28 feb 2013

Nötter av olika slag är en utmärkt basvara i Paleoskafferiet! Det finns flera fina varianter så som mandlar, valnötter, hasselnötter, paranötter och macadamianötter för att nämna några av de vi använder här Under vårt tak.
 
Lätt att ta som snacks, ett mellanmål, Paleomüsli, förgylla frukosten med, på utflykten, i bilen, i både brödbakande och i kakor! Som sagt, mängder med möjligheter till goda smakupplevelser. Det bör dock sägas direkt att nötter är ett “tillbehör” inom Paleo och ligger alltså högt upp i den så kallade Paleopyramiden. En näve här och där, att baka med ibland och som strössel lite då och då. Tanken är alltså inte att man ska äta sig mätt på nötter utan det är ett tillbehör, en smakförhöjare eller ett gott mellansnacks! Så ha gärna lite nötter av olika sorter i ditt Paleoskafferi.
 
Det finns ju till och med tvättnötter! Bara att slänga i tvättmaskinen och tvätta sina kläder ekologiskt – mer naturligt än så här blir inte tvättandet! Tvättnötterna lägger man i en tygpåse tillsammans med övrig tvätt i maskinen, kör ett vanligt program men utan tvättmedel och sköljmedel.
 
Mandlar
 
Mandlar, även kallad Sötmandel, odlas bland annat i medelhavsområdet och i Australien, de växer på träd som blir omkring 8 meter höga. De är en nära släkting till Persikan! En användbar nöt som kan ätas som den är, skållas, rostas, göra mandelsmör av, malas för att sedan bakas med! Alltså en riktig basvara.
 
Mandeln innehåller bland annat B-vitaminer (B1, B2, B3, B6 och B9 (folsyra)) och mycket E-vitamin, mineraler som fosfor, järn, kalium, kalcium, magnesium och zink samt antioxidanter!
 
Det finns ju också hudvårdande produkter baserade på mandel, mandelolja är både rengörande och uppmjukande!
 
Valnötter
 
Valnötter har jag tidigare alltid förknippat med jul, de stora vackra nötterna som var lätta att knäcka – till skillnad mot mandlarna som för en liten kille var omöjliga och pappa tröttnade allt för snabbt på att agera nötknäckare – prydde alltid både julbordet och gottebordet! Själva nöten har också ett speciellt och roligt utseende, hjärnliknande…
 
Nöten växer på träd och kommer ursprungligen från Balkan och området runt Turkiet, men den odlas till och med i Sverige – dock inte i någon större utsträckning!
Valnötter innehåller bland annat B-vitamin, mineraler som järn, kalcium, kalium, magnesium, fosfor och zink, dessutom har den ellagsyra vilket är bra för immunförsvaret och sägs skydda mot cancer. Ellagsyra finns även i granatäpple, hallon och jordgubbar. Melatonin är bra för vår sömn och även detta innehåller valnöten. För att vara en nöt är valnöten ovanligt rik på omega 3, dock innehåller den mer omega 6.
 
Hasselnötter
 
Hasselnöten, eller Hassel, växer på buskliknande träd och de finns utan problem i Sverige. Dock kommer de vi vanligen äter, och finner i butiken, från Turkiet.
 
Hasselnöten har en ganska hög “näringstäthet” alltså stor andel av RDI (rekommenderat dagligt intag), vitamin B (B1, B2, B3, B6), C och E, mineraler som fosfor, järn, kalcium, kalium, magnesium, natrium, selen och zink.
 
Paranötter
 
Paranötter, eller Brasilien nötter, kommer oftast från Brasilien, Amazonas, det sägs att de inte odlas organiserat utan växer helt enkelt naturligt. De har en väldigt fyllig smak, lite åt kokos.
 
Paranötterna innehåller Vitamin B (B1, B2, B3, B6), C och E, mineraler som fosfor, järn, kalium, kalcium, magnesium och selen.
 
Macadamianötter
 
Macadamianötter, eller Australiensiskt hasselnöt, den har sitt ursprung i Australien och det är än idag en av de största producenterna av dessa nötter tillsammans med Hawaii. Nötterna växer på träd som kan bli upp mot 7 meter höga. De är väldigt svårskalade och säljes därmed oftast just skalade. Smaken är mäktig och nästan lite gräddig, den är gräddvit till beige i färgen.
 
Nötter innehåller mycket nyttigheter och macadamianötter brukar ligga i nyttighetstoppen! De innehåller bland annat flavonider som omvandlas till antioxidanter i kroppen, B-vitaminer (B1, B3 och B5), tokoferol och tokotrienol (som är fettlösliga E-vitaminer) samt saponider som har antiseptiska egenskaper (medverkar till att tarmen kan ta upp näring bättre).
 
Nötter ska över lag förvaras i något tätförslutande, som t.ex. en glasburk – de är ju vackra att se på också! Man bör även blötlägga nötterna innan de konsumeras.
 
Magnus & Jenny

Baka Basvara Benbuljong Bokrecension Digital Nomad Dryck efterrätt Fasta Föreläsning Glass Glutenfri Gästinlägg Hälsa IBS Jul kakor Kokbok Kost Kostrådgivning Kosttillskott LCHF Lek långkok Marinad Mat Nyhetsbrev Paleo Paleo 30 dagar Paleohelg Paleokokbok Paleolivsstil Paleoskafferiet påsk Ren & Naturlig Mat Springa Tips Träning Vegetariskt Vila lite Viltkött Vår kokbok Whole30 Yoga YouTube Ätbara insekter