1 mar 2015

Chiafrön

Det pratas och skrivs mycket om Chiafrön just nu och det är inte alls svårt att förstå. Dessa små frön är otroligt användbara och näringsmässigt väldigt bra.

Gjorde en snabb sökning på Instagram under taggen #chiapudding och fick resultatet 66 738 inlägg, det säger ju en hel del om populariteten kring fröet.

Inlägget innehåller annonslänkar.

Dessutom har dessa små frön nästan ingen egen smak och det gör att de passar till allt! Chiapudding (vilket vi utan tvivel har konstaterat…), gröt, som ströbröd, baka med, i pannkakor, ha i smoothies och som ersättning till ägg.

Det finns alltså ett brett användningsområde och väldigt fiffigt om man är allergisk mot ägg, då kan man blanda 1 msk chiafrön med 3 msk varmt vatten för att få en gelé som kan ersätta ett ägg i bakning (MEN det fungerar inte i alla recept och är inte jättebra om man ska ersätta många ägg i t.ex. ett bröd).

Ursprung

Chiafrön har sitt ursprung i Mexico, de är en kransblommig växtart och fick sin riktigt stora boom (i modern tid) efter att Christopher McDougall skrev om dem i sin bok Born to run .

Här skriver han om barfotalöparna Tarahumaraindianerna vars dryck ”chia fresca” (iskiate) innehåller just Chiafrön och det är ingen hemlighet att fröna ger extra energitillskott för alla som håller på med uthållighetssporter som t.ex. långdistanslöpning eller längdskidåkning.

Innehåll

Näringsinnehåll per 100 gram:
Energivärde 520 kcal
Protein 21 g
Kolhydrater 38 g (varav sockerarter <0,5 g)
Fett 31 g (varav mättade fettsyror 4 g, varav enkelomättade fettsyror 3 g, varav fleromättade fettsyror 24 g)
Kostfiber 34 g

(näringsvärdet kan variera mellan olika sorter/fabrikat)

Fosfor, kalcium, kalium, magnesium, järn och zink är några av alla de näringsämnen som finns i ett Chiafrö. De är naturligt glutenfria och ur allergisynpunkt väldigt bra, dock har de en korsallergi med senapsfrön – är man allergisk mot dessa bör man vara försiktig.

Fröna innehåller en stor andel Omega3 (varav Omega6 6,4 g/100 g och varav Omega3 18,5 g/100 g), MEN man behöver vara medveten om att Omega3 från växtriket inte kan tas upp av kroppen lika lätt och inte alls till lika stor del som animaliskt Omega3. Med andra ord så är det inget vi rekommendera som en ersättning för animaliskt Omega3 .

Omega3 är känd för sina inflammationshämmande egenskaper och Chiafrön innehåller även Zink vilket är absolut nödvändigt för att kroppen ska kunna tillgodose sig Omega3 på ett bra sätt.

Det innehåller både magnesium och kalcium vilka samverkar och också dessa behöver varandra för att tas upp riktigt i kroppen. Det finns alltså mycket som talar för Chiafröets förträfflighet och ”hypen” kring dem är alltså inte något luftslott.

Chiapudding

Vi har recept på Chiapudding i Paleoskafferiet, titta gärna in där och se hur vi gör vår Chiapudding.

Mycket nöje
Magnus & Jenny Chia chiafrö chiagröt chiasmoothies frö fröer

Ulrika 1 mars, 2015 17:17 - Svara

Jag har alltid undrat hur mkt man får i sig av chiafrönas näring. De bildar ju en gel – vilka näringsämnen finns i den? I övrigt tycker jag att om man inte mal fröna så kommer de ut till synes osmälta. Ungefär som linfrön.

mm

undervarttak 1 mars, 2015 18:46 - Svara

Hej Ulrika

Ja de bildar en gel och det är den stora fördelen med Chiafrön, det är därför de är så användbara. Det är lite olika “skolor” på hur mycket näring kroppen kan ta upp från fröna. Vissa säger att kroppen kan ta till sig all näring medan andra säger att den bara kan ta till sig ungefär 10%. Vi vågar därmed inte säga något exakt om detta. Chiafröna syns inte så tydligt i avföringen om man mal dem men de kommer ut på samma sätt som man äter dem, alltså oavsett om de är hela eller malda.

Magnus & Jenny

Maria Ericson 1 mars, 2015 17:40 - Svara

En fråga jag som fisk och skaldjursallergiker hur får jag i mig Omega 3 via icke animaliskt tillskott, har ni något förslag

mm

undervarttak 1 mars, 2015 18:50 - Svara

Hej Maria

Alltid jobbigt med allergier, det ställer till problem i vardagen.

Är du allergis mot all fisk? Gäller det oavsett hur den är tillagad?

Om du vill få Omega3 via ICKE animaliska produkter så är Chiafrön bra, även alger fungerar fint. Det finns också kosttillskott för Omega3 som är baserade på växtriket. MEN kroppen kan alltså inte ta till sig detta lika bra, om du inte tål fisk och skaldjur så finns gräsbeteskött som också har bra Omega3 innehåll.

Magnus & Jenny

Daniel 1 mars, 2015 18:13 - Svara

Hur är det med Omega 6 i chiafrön? Allt stod förutom det 🙂

mm

undervarttak 1 mars, 2015 18:51 - Svara

Hej Daniel

Vi har nu kompletterat med detta, det finns 6,4 g/100 g och för Omega3 är siffran 18,5 g/100 g.

Magnus & Jenny

Anna 1 mars, 2015 22:55 - Svara

Tack för tipset att använda chiafrö som äggersättning, det ska jag prova.
Är äggallergiker, har provat flera av era recept och inte lyckats hitta något som håller ihop bröd mm. Har ni fler tips/recept hur man ersätter ägg får ni gärna skriva om det 😉

mm

undervarttak 6 mars, 2015 14:51 - Svara

Hej Anna

Tack. Vad bra att tipset kommer till nytta!

Magnus & Jenny

Hyrestanten 6 mars, 2015 13:31 - Svara

Hittade nyss den här bloggen och er sida. Så bra med recept på sånt som går att äta när man har problem med att tåla mjölk och mjöl. Nu blir det lite variation i kosthållningen 🙂
Enligt de flesta med kunskap i näringslära kan vi knappt tillgodogöra oss något av frönas nyttigheter om vi inte krossar dem, på samma sätt som det förhåller sig med tex linfrön. Det är viktigt att tänka på att även om det skulle vara så att vi kunde ta upp näringen från hel frön så handlar det om pyttesmå mängder. Som när de jämförs med lax mm så är det ju inte 100 g frö vi stoppar i oss.
Själv älskar jag konsistensen av dem när de är hela och äter dem endast pga det, inte för att jag tror att jag får i mig speciellt mycket näring.

mm

undervarttak 6 mars, 2015 15:01 - Svara

Hej

Tack för din kommentar.

Magnus & Jenny

Chiafrön 14 mars, 2015 02:30 - Svara

Tack för bra information! Jag har satt ihop en hemsida enbart för detta underbara frö. Kolla gärna in om ni har några minuter över 🙂

Baka Basvara Benbuljong Bokrecension CookEat Digital Nomad Dryck efterrätt Fasta Föreläsning Glass Glutenfri Gästinlägg Hälsa IBS Jul Kokbok Kost Kostrådgivning Kosttillskott LCHF Lek långkok Marinad Mat Nyhetsbrev Paleo Paleo 30 dagar Paleohelg Paleokokbok Paleolivsstil Paleoskafferiet påsk Ren & Naturlig Mat Springa Squatty Potty Tips Träning Vegetariskt Vila lite Viltkött Vår kokbok Whole30 Yoga Ätbara insekter