4 feb 2015

Svårt att komma igång med Paleo

– Har provat allt och det bara inte går!

– Känner inte den där energin alla pratar om och sockersuget släpper inte. Varför?

– Allt känns hopplöst!

– Det är så mycket förbud inom Paleo.

– Nötter finns i allt så det är helt omöjligt för mig som nötallergiker att äta Paleo!

Känns detta igen? Det är inte helt ovanliga kommentar som vi får till oss dagligen.

Är kommentarerna obefogade?

Nej, absolut inte. Det är svårt att ändra kostvanor och oftast har man nedärvda beteenden och inlärda mönster som är väldigt tuffa att släppa och det finns ett inneboende motstånd till nytt, alla söker vi genvägar och lätta lösningar. Det är både medvetet och omedvetet. Dessutom så är skillnaden på sug och hunger svåra att särskilja, speciellt om man har haft en kolhydratrik kost tidigare. Sedan så är inte vårt samhälle helt anpassat efter flera av de val man gör inom Paleo…

Med andra ord så är det inte alltid lätt och det kan ta tid att byta till en Paleo kost.

Det kan säkert upplevas som att man försökt allt och att det har inte fungerat, men vi vågar lova att det fungerar om man bara vill. Var öppen och medveten, läs på om Paleo och lär om “fallgropar”, låt det ta tid och var inte för sträng mot dig själv. Och “faller” man så är det bara att börja om, det är inte konstigare.

Vi har tidigare skrivit en hel del om att starta med Paleo och där finns massa tips och trix som är bra att läsa.

Våra Tips

  1. Börja med att fundera på varför du vill äta en Paleo kost, sätt egna mål och skriv ner detta. Just att sätta ord på sina tankar och skriva ned dem ger mycket mer än att bara “ha dem i huvudet”, de blir mer verkliga. Vill man gå ännu ett steg så berätta för familj och vänner.
  2. Planering. Ett vanligt talesätt är: “Ingen planering är en plan för misslyckande.” Det är rätt så talande. Gör upp en matmeny, skriv en inköpslista och avsätt tid till matlagning. Allt hör ihop och allt är viktigt. Planering kommer hjälpa när allt känns motigt och svårt och det kommer spara både tid och pengar.
  3. Något av det mest påtagliga och vanliga är att man helt enkelt är för sträng mot sig själv. Allt behöver vara perfekt och allt ska gå bra, men ibland är det inte så och det får då vara bra. Bättre att vara ärlig mot sig själv och inse att nu gick det fel men då startar vi om.
  4. Ingen är 100% på allt. Så enkelt är det. Punkt.
  5. Låt det ta tid. Många vill stressa fram och se resultat direkt men allt tar tid och alla är vi olika. För vissa kan övergången till Paleo gå smärtfritt och man känner resultat efter bara några dagar. Andra kan kämpa i veckor innan de får minsta lilla förändring – så orättvist är det och man behöver vara medveten om detta. Planera alltså långsiktigt. Efter ett tag kommer man uppleva energin och sockersuget kommer att släppa!
  6. Lär av dina misstag. Man får misslyckas och det är okej, av sina misstag lär man nytt. Det viktiga är att man inte ger upp utan försöker igen. Här är de egna målen och anledningen till att du startade viktiga för att hålla uppe motivationen. Ha dessa till hjälp och håll dem levande – de kommer att utvecklas och växa.
  7. Undvik “Treats”. Alla vill belöna sig med något. Går det att göra godis av Paleogodkända varor så gör man det, finns flera i Paleoskafferiet… MEN detta är kanske inget man börjar med, tänk ren och naturlig mat och håll fast vid en riktig mathållning tills kroppen vant sig vid kosten och “släppt” det gamla.
  8. Paleoskafferiet är också fyllt av massa fina Paleorätter, använd detta för att söka recept och inspiration. Det finns dessutom flera kokböcker inom Paleo och vi har samlat flera i Vårt Bibliotek, bara att titta in där och se vad som finns.
  9. Man kan enkelt beskriva Paleo som ren och naturlig mat. Kött, fisk, skaldjur, ägg, grönsaker och rotfrukter tillhör basfödan sedan tillkommer frukt, bär, nötter, fröer och kryddor som ett komplement. Det finns en fantastiskt variation och rikedom i både utbud och smaker. Det man utesluter är spannmål, baljväxter, mejeriprodukter, processad mat och kemiska tillsatser. När man väl börjat med Paleo inser man hur mycket underbart det finns och dessutom börjar smaksinnet förändras och man upplever smaker på råvarorna mer och intensivare.
  10. Allergier är alltid jobbigt och det kan absolut vara begränsande. Men om man är allergisk mot t.ex. nötter så undviker man det, man har gjort det tidigare och man gör det när man börjar med Paleo. Inte konstigare än så, det är bakandet som ställer till det mest för någon som är nötallergiker – men detta är vi ju redan överens om att vänta med. En annan otroligt stor fördel med Paleo är att den är inflammationshämmande och med tiden gör detta att man kan börja tåla livsmedel som tidigare utlöste allergiska reaktioner!

Avslutande tankar

Du gör det för din skull och det finns fantastiska hälsovinster med Paleo så fortsätt kämpa. Planera och var snäll mot dig själv.

Vi är båda två utbildade och Licensierade Kostrådgivare inom Paleo och finns här om du skulle behöva extra stöd och hjälp.

Paleo så gott och så enkelt!
Magnus & Jenny

Baka Basvara Benbuljong Bokrecension Digital Nomad Dryck Fasta Föreläsning Glass Glutenfri Gästinlägg husgeråd Hälsa Hållbar livsstil IBS Jul Kokbok Kost Kostrådgivning Kosttillskott LCHF Lek långkok Mat näringsupptag Paleo Paleo 30 dagar Paleohelg Paleokokbok Paleolivsstil Paleotips plastbanta påsk Ren & Naturlig Mat Smoothie Springa Till kaffet Tips Träning Vegetariskt Vila lite Vår kokbok Whole30 Yoga YouTube