10 feb 2022
Påverka sina hormoner med skratt

Påverka våra hormoner

Våra kroppar är hormonstyrda och allt vi är, tänker och gör påverkas av hormonerna. På gott och på ont.

Flera olika hormoner i våra kroppar kan ge hjälp till att må bra, de är som kroppens egna lyckokälla och består primärt av fyra olika hormoner.

  • Dopamin
  • Oxytocin
  • Endorfin
  • Serotonin

Och det bästa av allt är att man faktiskt kan påverka dem! Man kan alltså i princip skapa glädje, lycka och lugn genom flera olika tillvägagångssätt. Livsstilen, kosten, miljön och tankarna påverkar dessa hormoner och därmed även oss.

En enkel översikt och förklaring av de olika hormonerna skulle kunna se ut såhär:

Dopamin – belöningshormon

Det belönar oss t.ex. för att vi äter, dricker, motionerar och slutför mål. En drivkraft som för oss framåt i livet.

  • Äta mat
  • Uppnå mål
  • Göra färdigt en uppgift
  • Egenvård (så som t.ex. träning, sömn, m.m.)

Oxytocin – må bra hormonet

När detta hormon frigörs i kroppen minskar oftast stress och ångest och vi blir lugna.

  • Umgås med andra människor
  • Fysisk närhet
  • Interaktion med djur
  • Hjälpa andra

Endorfin – belöning och smärtstillande

Endorfin påverkar vår vilja och skapar fysiskt välbehag. Även detta hormon är kopplat till belöningssystemet. Kommer gärna vid fysisk ansträngnings men även via upplevelser.

  • Träning
  • Lyssna på musik
  • Läsa en bok
  • Skratta

Serotonin –humör och välbefinnande

Ett hormon som förmedlar känsla i kroppen. Hormonet skapas i speciella celler i mag-/tarmsystemet och sprids i hela kroppen via blodet.

  • Solen
  • Mindfulness
  • Meditation
  • Vara i naturen

Vetskapen om att man faktiskt kan påverka sin egen lycka är otroligt stark och viktig, du har kraften och möjligheten.

Avslutande ord

Kanske kan ovanstående tips hjälpa dig till en ännu bättre, gladare och lyckligare vardag! Bara vetskapen om att man kan påverka är ju en hjälp i sig.

 

Visitkort för Under vårt tak

 

Liknande artiklar som kan vara intressanta för dig:

Vintertrötthet
Quick Fix
Bättre sömn

Baka Basvara Benbuljong Bokrecension Digital Nomad Dryck Fasta Föreläsning Glass Glutenfri Gästinlägg husgeråd Hälsa Hållbar livsstil IBS Jul Kokbok Kost Kostrådgivning Kosttillskott LCHF Lek långkok Mat näringsupptag Paleo Paleo 30 dagar Paleohelg Paleokokbok Paleolivsstil Paleotips plastbanta påsk Ren & Naturlig Mat Smoothie Springa Till kaffet Tips Träning Vegetariskt Vila lite Vår kokbok Whole30 Yoga YouTube