21 maj 2017

10 tips för en bättre sömn

En bättre sömn är så otroligt viktigt för oss människor. Medans vi sover sker en återkoppling, återhämtning och reflektion som är absolut nödvändig.

En bättre sömn betyder alltså mycket för vårt välbefinnande.

Vi har tidigare skrivit om hälsofördelarna med sömn samt vad en sömnbrist kan leda till, klicka dig gärna in och läs mer om dessa här.

Förbättra sömnen

Alla kan förbättra kvalitén på sin sömn och det finns alltid något man kan göra för att i längden få en bättre sömn och må bättre.

Vi får oftast höra argumentet – tiden räcker inte till – för att få tillräckligt med sömn, då omkring 8 timmar per dygn är att föredra. Men man kan alltid förbättra kvalitén på de timmar som man faktiskt får.

Genom att göra olika val och prioriteringar i vardagen så kan allmänhälsan och energin bli betydligt bättre.

Tips för bättre sömn

1. Stäng av elektronik

Stäng av och lägg undan mobiltelefon, paddan, TVn, datorn och liknande.

Det blå ljuset som dessa utstrålar stör kroppens ”sömnhormon” (melatonin) och skapar en obalans. Bra om man har en helt elektronikfri timme innan man ska sova. Bra även om man stänger av (drar ur sladden för) trådlösa nätverk, WiFi.

2. Undvik kaffe

Man bör ta sin sista kopp kaffe innan 16-tiden, efter detta kan koffeinet som finns i kaffet påverka kroppen negativt (i meningen somna) och ge upphov till insomningsbesvär.

3. Rutiner

Hitta en rutin som passar dig fint på kvällen, något som förbereder dig för sängen. Läsa en bok, dricka något varmt som lugnar, meditera eller liknande.

4. Mörkläggning

Ditt sovrum bör vara så mörkt som det bara går, ljus påverkar kroppen negativt. Släck allt som lyser och dra för fönstret, en rullgardin eller mörkläggande gardiner.

5. Frisk luft

Vädra i sovrummet, kanske sova med fönstret lite på glänt. Försök undvika att stänga in dig i ett litet rum med dålig ventilation.

6. Svalt

Omkring 18-20 grader är i genomsnitt den mest fördelaktiga temperaturen när man ska sova. Svalt och gott.

7. Träning

Undvik träning för sent på eftermiddagen/kvällen, detta sätter igång en massa hormoner som verkar uppiggande!

Morgon och förmiddag är perfekta för att träna. Magnesiumtillskott är något man kan ta efter träning eller innan man lägger sig då magnesium får musklerna att slappna av.

8. Sömntåget

Vi har en inbyggd biologisk klocka som säger till oss när vi bör sova. Man brukar säga att sömntåget går vid 22:00 på kvällen, det är med andra ord omkring här vi bör lägga oss.

9. Värdet av sömn

Vet om värdet av sömnen, man får så mycket tillbaka i form av energi och hälsa. Läs mer om hälsofördelarna här.

10. Solljus under dagen ger dig en bättre sömn på natten

Ljus på dagen och mörker på natten, lätt som en plätt.

Ren och naturlig mat

Sedan finns det en sak till som egentligen borde vara helt självklar – Ren och naturlig mat! Man ska inte underskatta värdet av vad riktig mat gör för oss människor.

För mängder av recept och massa fin matinspiration så är det bara att klicka sig in till vår receptbank Paleoskafferiet.

Tipsen syftar till att få en bättre sömn. Alltså höja kvalitetssömnen genom små och enkla medel för att må bättre i vardagen.

Avslutande ord

Alla dessa 10 tips är helt GRATIS och man behöver inte köpa något för att kunna genomföra dem, snarare så är det tvärt om – man kan spara pengar (el) genom att stänga av elektronik och sänka temperaturen i sovrummet!

Så det finns inga hinder för att inte börja följa tipsen direkt, här finns bara fina hälsovinster!

Sov så gott
Magnus & Jenny

Baka Basvara Benbuljong Bokrecension Digital Nomad Dryck Fasta Föreläsning Glass Glutenfri Gästinlägg husgeråd Hälsa Hållbar livsstil IBS Jul Kokbok Kost Kostrådgivning Kosttillskott LCHF Lek långkok Mat näringsupptag Paleo Paleo 30 dagar Paleohelg Paleokokbok Paleolivsstil Paleotips plastbanta påsk Ren & Naturlig Mat Smoothie Springa Till kaffet Tips Träning Vegetariskt Vila lite Vår kokbok Whole30 Yoga YouTube