6 mar 2021
En påse med bananmjöl och bredvid ligger en matsked där man ser mjölet

Bananmjöl

Bananmjöl är ett spännande, och kanske lite ovanligt, mjöl som har en hel del positiva egenskaper.

Artikeln innehåller annonslänkar från Bodystore och Hemköp.

Bananmjöl görs av grön matbanan (ibland även kallad grön kokbanan) och man tar matbananen precis innan den mognat. Detta innebär att man får ett mjöl som innehåller mindre fruktos (fruktsocker) och en hel del resistent stärkelse (kan även kallas RS2).

Resistent stärkelse är en typ av prebiotika vilket är ”mat” för de goda tarmbakterierna i tjocktarmen. De goda tarmbakterierna minskar inflammationer i tarmen samt verkar stärkande för immunförsvaret. [1]

Att detta mjöl dessutom innehåller lite mineraler i form av kalcium, magnesium och järn gör ju inte saken sämre. Ett bra och spännande mjöl helt enkelt.

Och bananmjöl är självklart helt naturligt 100% glutenfritt vilket gör att personer med någon form av glutenintolerans, -överkänslighet eller -allergi (celiaki eller sädesslagsallergi) också kan använda sig av detta mjöl!

Här köper man bananmjöl

Mjölet kan finnas i helt vanliga men lite mer välsorterade matbutiker och det står då vanligen i hyllan för glutenfritt alternativt i en specialavdelning.

Men det är kanske på nätet som det är enklast att köpa sitt bananmjöl.

 

Men, vad heter det egentligen?

Mjölet går under lite olika namn, så som: Bananmjöl, Grönbananmjöl, Plantain, Plantainmjöl eller Pisangpulver.

Men i Sverige är den vanligaste benämningen Bananmjöl. Bra och lätt att komma ihåg och även lätt att använda sig av.

Vad är Bananmjöl?

Mjölet är tillverkat av omogen matbanan (kokbanan). De skalas, hackas, torkas och mals för att bli till ett mjöl. Det går åt ca 8–10 kg matbanan för att få 1 kg bananmjöl. Texturen kan påminna lite om vetemjöl.

Ibland kan man även se, höra om, bananpulver. Detta kan vara samma sak som bananmjöl men avser vanligen ett pulver som gjorts av innersta kärnan på stammen av bananträdet. Bananpulver bör kunna användas på liknande sätt som det gjort på matbanan.

Ett paket med bananmjöl från da carla

Ursprung

Grön matbanan har sitt ursprung i Afrika och Jamaica och historiskt användes det som ett billigare alternativ till vetemjöl. [1] Lite kul då det även idag används som ett alternativ till vetemjöl men nu kanske främst för att få ett glutenfritt mjöl.

Den odlas nu vanligen i Sydamerika, bland annat i länder som Peru, Ecuador och Colombia. Det är oftast från dessa länder Sverige importerar mjölet.

Smak

Smaken på bananmjöl är lite söt med en mild ton av banan, men när den tillagas i ett bakverk eller i en rätt kan smaken gå mot en lite ”jordig” ton.

Näringsvärde

Näringsvärdet för bananmjöl per 100 g:

Energi 344 kcal
Fett 0,7 gram
Kolhydrater 77,4 gram (varav sockerarter 2,8 gram)
Protein 3,2 gram
Fiber 7,8 gram

Notera att näringsvärdet kan skilja mellan olika tillverkare samt olika var den gröna matbananen vuxit. Siffrorna ovan är från märket Da Carla. [2]

Blodsocker

Trots att bananmjöl innehåller en hel del kolhydrater så har det en stor fördel för att förhindra en snabb blodsockerstegring och detta är resistent stärkelse. Detta tillsammans med att de skördas omogna gör att de har en förhållandevis låg andel fruktsocker.

Om man jämför med traditionellt spannmål (t.ex. vetemjöl) så reagerar blodsockret med att höjas ganska kraftigt av mjölbaserade produkter. Beroende på att mjölet bryts ner i kroppen och blir till glukos som går ut i blodet och höjer insulinnivåerna.

Men bananmjöl som innehåller en relativt hög andel resistent stärkelse (alltså en form av prebiotisk fiber) ger istället en flackare blodsockerkurva och man får alltså inte samma insuliutsöndring som med t.ex. ett bakverk innehållande vetemjöl.

Man skulle alltså kunna säga att den resistenta stärkelsen i bananmjölet kan reglera blodsockret och därmed även ge en fördel till personer med t.ex. diabetes typ 2. Det ger också en metabol fördel genom att vara en prebiotika vilken genom tjocktarmens goda bakterier omvandlas till nyttiga fettsyror så som smörsyra.

Baka med bananmjöl

Bananmjöl passar till både matlagning och bakning. Man kan använda mjölet till bröd, kakor, pannkakor, paj, pizzabotten och även för att reda såser då det är stärkelserikt.

Här hittar du recept från Paleoskafferiet med bananmjöl som bas:

Goda kakor i form av Chokladdrömmar.

Äggfria chokladplättar som passar till både frukost och lunch.

Det går faktiskt att byta ut vanligt vetemjöl i recept mot bananmjöl, MEN när man ersätter ett mjöl som innehåller gluten med ett glutenfritt alternativ så kommer degen och slutresultatet att bli annorlunda mot originalreceptet.

Det man behöver justera är primärt mängden mjöl. Vanligen kan (bör) man minska mängden bananmjöl med omkring 30% i förhållande till den i receptet angivna mängden. Detta beror på att bananmjölet innehåller mer stärkelse än ett vanligt vetemjöl.

Sammanfattning

Bananmjöl görs av grön omogen matbanan. Det innehåller resistent stärkelse som har många hälsofördelar och är 100% glutenfritt.

Smaken är lite söt med en mild ton av banan.

Här kan du köpa Bananmjöl: Bananmjöl från Da Carla

Mjölet fungerar både i matlagning och i bakning och kan till och med, i flera fall, ersätta vetemjöl i bakverk.

  • Vad? – mjöl på grön matbanan
  • Varför? – Glutenfritt och innehåller resistent stärkelse

Prova bananmjöl du också och experimentera med recept i ditt kök!

 

Information om bloggen under vårt tak samt bild

[1] wikipedia.org/wiki/bananmjol

[2] dacarla.se/product/bananmjol/

 

Liknande artiklar från Under vårt tak som också kan intressera dig!

 

Baka Basvara Benbuljong Bokrecension Digital Nomad Dryck Fasta Föreläsning Glass Glutenfri Gästinlägg husgeråd Hälsa Hållbar livsstil IBS Jul Kokbok Kost Kostrådgivning Kosttillskott LCHF Lek långkok Mat näringsupptag Paleo Paleo 30 dagar Paleohelg Paleokokbok Paleolivsstil Paleotips plastbanta påsk Ren & Naturlig Mat Smoothie Springa Till kaffet Tips Träning Vegetariskt Vila lite Vår kokbok Whole30 Yoga YouTube