19 feb 2015

Sömn

Sömn är en viktig del i Paleolivsstilen. Sömn och vila ger möjlighet till återhämtning och reflektion, vi talar ofta om att ”vila lite” och hur viktigt det är. Vad det gör för oss och vad det ger oss i form av energi och återhämtning.

Att ta sig tid och prioritera sömn och vila är både viktigt och hälsoförebyggande, det finns mängder med positiva saker som sker i kroppen när man sover. Man brukar säga att “sömntåget” går vid klockan 22 på kvällen och de viktigaste timmarna är mellan 22 och 02. Det är då det mesta händer. Man ska försöka sova i en dag/nattrytm och omkring 8 timmar per natt, detta är lite individuellt men stämmer in på de flesta.

Det blåa ljuset som TV, mobil och padda avger är störande för vårt hormon Melatonin och skadar alltså vår uppfattning av dygnsrytmen. Så släpp mobilen, stäng av TV´n och lägg undan paddan i god tid innan du ska lägga dig.

En god sömn:

  • förebygger inflammationer
  • minskar sötsug
  • förbättrar minnesfunktionen
  • förbättrar inlärning av nya saker
  • ger ett mentalt övertag då man vet att man är utsövd
  • en viktig del i ”treenigheten” kring viktminskning tillsammans med kost och träning
  • minskar stress och oro

Vad kan då sömnbrist leda till

  • låg energi
  • viktuppgång
  • ökad stress och oro
  • ökad risk för hjärtattack

Så en god natts sömn är så mycket mer en just en god natts sömn, det är uppbyggande, förebyggande och gör oss till bättre människor!

Magnus & Jenny

Petra 19 februari, 2015 21:04 - Svara

Bra inlägg! Men samtidigt frustrerande då bra sömn inte är en möjlighet här hemma. Jag har en 10-månaders bebis som alltid velat amma mycket, hela natten = upphackad och alldeles för lite sömn för mamma. Vet att småbarnsåren är en begränsad tid, men det är så otroligt knäckande med lite sömn när man är mitt inne i denna period…

mm

undervarttak 23 februari, 2015 19:16 - Svara

Hej Petra

Förstår din frustration och att det just nu är en jobbig period, men som du skriver så är det förhoppningsvis en period och inte ett fortgående mönster.

Magnus & Jenny

Tine Worén 20 februari, 2015 12:03 - Svara

Mmm, märker att jag inte får tillräckligt med sömn. Kanske en natt i veckan där jag får 7-9 timmar. Måste planera bättre ;o)
Ha en fin dag!

mm

undervarttak 23 februari, 2015 19:26 - Svara

Hej Tine

Ja men får hela tiden göra val och prioriteringar. Det är inte alltid helt lätt.

Magnus & Jenny

Anneli 4 maj, 2016 12:59 - Svara

Det är inte tiden när på natten en sover utan de första fyra timmarna som är viktiga … djupsömnen. Kan vara mellan 21 -01 likagärna som 01 – 05. Har jag lärt mig åtminstone, eller är det fel?

mm

undervarttak 4 maj, 2016 14:05 - Svara

Hej Anneli

Det är något man brukar kalla för “sömntåg” och det har man tydligen inbyggt i kroppen, vanligen så är det mellan 22-02.

Magnus & Jenny

Baka Basvara Benbuljong Bokrecension Digital Nomad Dryck efterrätt Fasta Föreläsning Glass Glutenfri Gästinlägg Hälsa IBS Jul kakor Kokbok Kost Kostrådgivning Kosttillskott LCHF Lek långkok Marinad Mat Nyhetsbrev Paleo Paleo 30 dagar Paleohelg Paleokokbok Paleolivsstil Paleoskafferiet påsk Ren & Naturlig Mat Springa Squatty Potty Tips Träning Vegetariskt Vila lite Viltkött Vår kokbok Whole30 Yoga Ätbara insekter