15 okt 2015

Springa i barfotaskor

Den underbara känslan av frihet och lätthet infinner sig direkt när man ger sig ut för att springa i barfotaskor, oavsett om det är i Fivefingers eller Luna sandaler. En minimalistisk hållning till att springa. Man får lätta trippande steg som blir kortare, snabbare och med fler isättningar, kroppen förändrar sig och hållningen ända nerifrån foten upp till huvudet blir mer upprätt. Allt blir naturligt och rätt.

Born to run

Vi tror starkt på att människan är född till att springa, att det händer något starkt positivt och primitivt i våra kroppar när vi är ute i naturen och tassar runt. Foten registrerar underlaget och förmedlar detta till hela kroppen, alla sinnen är medvetna och mottagande. Det skapar en balans och ett välbefinnande i kroppen som ger positiva effekter inom en rad olika områden.

Man behöver inte göra något avancerat av sina springturer, se bara till att komma ut och njut. Ge kroppen möjlighet till att göra det den är biologiskt skapad för att göra. Springa och känna underlaget med hela kroppen.

Tips! Läs boken “Born to run “.

Ut och njut av en tur i barfotaskor. Känn hur dina sinnen förändras och hur glädjen sprids i din kropp!
Magnus & Jenny Paleosverige Paleo Sverige barfotalöpning barfota

Martina 15 oktober, 2015 22:58 - Svara

Hej..kommer ni ha en 30-dagars paleoutmaning snart?

mm

undervarttak 20 oktober, 2015 18:59 - Svara

Hej Martina

Ja vi kommer hålla en ny Paleo30dagar efter nyår, varmt välkommen då!

Magnus & Jenny

Maximillian 20 oktober, 2015 17:09 - Svara

Det jobbiga med barfotaskor är att ens joggingrutt blir så begränsad av underlaget. Jag har inte lyckats springa på annat än sand och gräs utan att få väldigt ont i fötterna. Varenda liten sten känns igenom skorna.

mm

undervarttak 20 oktober, 2015 19:12 - Svara

Hej Maximillian

Vad roligt att du springer lite i barfotaskor, det är en så härlig känsla! Det handlar om träning, man är väldigt “ömtålig” under fötterna som ovan. Om de har varit i uppbyggda och hårda skor under hela livet så kräver det lite träning innan man kan njuta även av grövre grusvägar 🙂 Men det kommer med att man springer mer i barfotaskor.

Magnus & Jenny

Baka Basvara Benbuljong Bokrecension CookEat Digital Nomad Dryck efterrätt Fasta Föreläsning Glass Glutenfri Gästinlägg Hälsa IBS Jul Kokbok Kost Kostrådgivning Kosttillskott LCHF Lek långkok Marinad Mat Nyhetsbrev Paleo Paleo 30 dagar Paleohelg Paleokokbok Paleolivsstil påsk Ren & Naturlig Mat Springa Squatty Potty Tips Träning Vegetariskt Vila lite Viltkött Vår kokbok Whole30 Yoga Äggersättning Ätbara insekter