4 dec 2014

Paleo på jobbet

Paleo är en livsstil, det handlar om kosten och om hur man lever sitt liv. Alla gör dagligen medvetna val och vårt mål, för de val vi gör här Under vårt tak med Paleo, är att uppnå största möjliga hälsovinster som följer med både kosten och livsstilen! I hemmet är det alltid lättare med mat, träning och livsstilen fast Paleo på jobbet kan helt förståeligt vara lite trixigare.

Men här bjuder vi på 5 toppentips!

1. Matlåda

Ta med egen mat till jobbet, slipp stressen och oron som det innebär att på din lunchrast försöka hitta ett bra matställe. Du vet att du alltid får med dig rätt kost och tillräckligt mycket. Förbered mat under helgen för hela veckan eller tag det dag för dag och packa din matlåda.

2. Vatten

Drick vatten under arbetsdagen. Många arbetsplatser har torr luft och man behöver därför dricka vatten med jämna mellanrum. Förutom att det fuktar inandningsluften, svalkar och släcker törst så hjälper vattnet till att ”bära” näringsämnen och syre till alla celler i kroppen.

3. Stå upp

Har du kontorsjobb så försök att stå upp. Om möjligt skaffa ett höj- och sänkbart bord, eller någon annat som ger dig möjlighet till att kunna stå upp och jobba. Man får bättre hållning, axlarna åker inte fram på samma sätt som när man sitter och dessutom så förflyttar man sig mer och på ett bättre sätt än om man sitter. Kroppen är absolut inte gjord för att sitta på en kontorsstol under en hel arbetsdag. Genom att stå upp stärker man muskler, skelett och man får en jämnare och högre energi genom dagen.

4. Använd rasten

Ta en promenad på rasten, kom ut och få luft. Rör på dig och förnya din energi. Det händer så mycket positivt i kroppen när man promenerar och rör på sig – en snabb runda gör mycket och påverkar inte enbart fysiskt utan ger också mental energi.

5. Ta av skorna

Så mycket skönare och bättre att gå och stå utan skor, man får på något märkligt sätt mer kontakt med vad man gör. Hela kroppshållningen och styrkan i både fötter och ben blir bättre. Vi använder både roliga och sköna Fivefingers på jobbet men man kan självklart gå i några andra skor med tunn sula eller om man är riktigt tuff helt barfota!

Paleo så gott och så enkelt!
Magnus & Jenny

Tine 7 december, 2014 11:42 - Svara

Mkt bra och tänkvärt inlägg =o)
Jag sitter ner 9-12 timmar om dagen på jobb. Ska kika på ett barbord att använda istället (höj-sänkbart bord är för dyrt). Då kan man ha en högre barstol till att ibland vila ländryggen med.
Och här ska införskaffas fivefingers till våren är det tänkt. Jobbar hemifrån, så jag går runt barfota eller i tjocka sockor hela dagarna =o)
Och det där med att komma ut på sina raster. Super! Gjorde det en period (innan jag kom ur fas…dumt) och det gjorde verkligen skillnad.
Trevlig andra advent på er!

mm

undervarttak 7 december, 2014 16:19 - Svara

Hej Tine

Tack snälla för din fina kommentar, fint skrivet. Det är med ganska enkla förändringar som man kan få en stor skillnad.

Ta hand om dig och en fin andra advent till dig också!

Magnus & Jenny

Ulrika 24 februari, 2015 18:41 - Svara

Jag har börjat med antihalktåstrumpor från Toesox. Jag har en förlamningsskada som påverkar funktionen i min ena fot och jag halkar lätt i vanliga strumpor. Plus att jag har breda fötter. Men i dessa strumpor trivs fötterna och de är dessutom utmärkta om man vill göra lite yoga eller liknande utan matta. 🙂

mm

undervarttak 24 februari, 2015 19:22 - Svara

Hej Ulrika

Tack för tipset.

Magnus & Jenny

Baka Basvara Benbuljong Bokrecension Digital Nomad Dryck Fasta Föreläsning Glass Glutenfri Gästinlägg husgeråd Hälsa Hållbar livsstil IBS Jul Kokbok Kost Kostrådgivning Kosttillskott LCHF Lek långkok Mat näringsupptag Paleo Paleo 30 dagar Paleohelg Paleokokbok Paleolivsstil Paleotips plastbanta påsk Ren & Naturlig Mat Smoothie Springa Till kaffet Tips Träning Vegetariskt Vila lite Vår kokbok Whole30 Yoga YouTube