4 okt 2012

Mandelmjöl är en oerhört enkel och fin vara som passar väl in i Paleoskafferiet. Vanliga mandlar som mals till mjöl, fungerar lika väl till bakverk som till matpajer. I en paleo kost så utesluter man spannmål och mandelmjölet är då ett bra alternativ om man vill göra ett gott bröd eller en fin paj. Det är också bra rent näringsmässigt, innehåller bland annat magnesium, järn, kalium, koppar, mangan och zink.

Hållbarheten för mandelmjöl är vanligen 12 månader för oöppnad förpackning och 2 månader när den väl är öppnad, ska förvaras i rumstemperatur. Bra med lång hållbarhet och bekvämt. Mandelmjölet har ett högt fiberinnehåll och suger därmed upp mer vätska än “vanligt” mjöl, man bör därför minska/reducera mandelmjölsmängden till omkring 60% av originalmängden (alt. öka vätskemängden). Gluten finns inte i mandelmjöl och det uppför sig, på grund av detta, lite annorlunda. Gluten får jästen att jäsa (gör ett nätverk som håller luft och vattenånga inne i bakverket) och det är också ett bindemedel, det gör att bakverken med mandelmjöl blir betydligt plattare och de håller inte ihop lika väl som ett bakverk på “vanligt” mjöl.

Man kan själv göra mandelmjöl genom att köra mandlar i en mixer eller till och med i en gammal hederlig mandelkvarn! Det är en smaksak om man vill ha med skalet eller ej, utan skal (skålla mandlarna och ta av skalet och låt torka innan de mixas) så blir det ett finare mjöl som kanske är mer anpassat till “dessertbakande” och med skal så passar det bättre till matbakande. Sikta mjölet för att få ett fint resultat!

Det finns mycket man kan göra med mandelmjöl, som t.ex. Mandelmjölsbröd, Pajdeg och våfflor. Gå in på Paleoskafferiet för ännu mer recept!

Magnus & Jenny

Baka Basvara Benbuljong Bokrecension Digital Nomad Dryck efterrätt Fasta Föreläsning Glass Glutenfri Gästinlägg husgeråd Hälsa IBS Jul kakor Kokbok Kost Kostrådgivning Kosttillskott LCHF Lek långkok Marinad Mat Nyhetsbrev Paleo Paleo 30 dagar Paleohelg Paleokokbok Paleolivsstil Paleoskafferiet påsk Ren & Naturlig Mat Springa Till kaffet Tips Träning Vegetariskt Vila lite Vår kokbok Whole30 Yoga YouTube