9 Feb 2014
Kostrådgivning

Äta enligt Paleo

Efter att ha publicerat en Råvaruguide för Paleo på vår blogg där vi listat alla varor som ingår i en Paleokost så uppstår frågan om ett mer övergripande perspektiv, alltså lite av ett fågelperspektiv, för vad man äter och vad man inte äter. Dessutom blir det ju helt naturligt en del frågetecken kring vissa råvaror, vilket självklart inte alls är konstigt, och detta ska vi nu försöka reda ut. Alltså – Äta enligt Paleo.

Så vi kommer förklara varför varan av en eller annan anledning inte ingår i Paleo eller varför den kan vara i en gråzon. Vi börjar med fågelperspektivet, en lista över vad man ska ”Njuta av” och vad man bör ”Undvika”. Sedan skrivs en längre förklaring om gråzonsvaror och förväxlingsbara varor, här går vi in djupare och försöker förklara mer.

Njuta av

Grönsaker och rotfrukter
Kött (vilt, fågel, nöt, får, fläsk och liknande)
Fisk och skaldjur
Ägg
Frukt och bär
Nötter och fröer
Oljor (t.ex. kokos- oliv- och avokadoolja)
Naturligt havssalt och himalayasalt
Fett (från animalier, kokosnöt, avokado, o.s.v.)
Vatten (kaffe och/eller te)

Undvika

Spannmål
Baljväxter
Mejerivaror
Vitt processat socker
Alkohol
Hårt processad mat
Vanligt bordssaltet
Så mycket kemiska tillsatser som möjligt

Gråzoner

Honung, lönnsirap och kokossocker
Choklad
Vin
Quinoa och bovete

Vad menas med ”Gråzoner”?

I gråzoner finns matvaror som inte är 100 % Paleo men som av en eller annan anledning kan gå in under Paleo beroende på hur strikt man är. Det är även dessa varor som vi får överlägset mest förfrågningar på.

Processat socker (vitt socker, konstgjort socker o.s.v.) är uteslutet och ska alltså inte användas men Honung, Lönnsirap och Kokossocker är naturliga produkter så om man vill tillåta sig något sött är dessa de absolut bästa – man måste dock vara medveten om att även dessa naturliga råvaror triggar kroppen och hjärnans belöningssystem på liknande sätt som processat socker.

Choklad som i chokladkaka m.m. innehåller nästan alltid någon form av socker och/eller kemiska tillsatser men Raw (naturlig) kakao är en helt annan sak. Raw kakao är en krydda som man absolut kan njuta av och använda som smaksättare och smakförhöjare på mat.

Vin innehåller alkohol och det är inte Paleo men vin är baserat på en naturlig råvara som genomgår en relativt naturlig process och kan därför, med lite god vilja och för den som inte är strikt, avnjutas – men som alltid med alkohol så råder måttlighet.

Quinoa och Bovete är avsevärt mycket svårare att placera och det gör att de också blir betydligt mer av ett personligt val och ett ställningstagande. Vi klassar dem som ”spannmålsliknande” då de växer, behandlas och används på liknande sätt och använder dem alltså inte i vår kost.

Man ska alltid vara observant på hur dessa varor, och alla andra varor också för den delen, har tagits fram och det ska inte vara några konstiga processer eller kemiska tillsatser (eller t.ex. aromer, sulfiter och liknande i vin) närvarande vid framställningen.

Honung

Honung har ”tillverkats” av bin och en fin ekologisk variant, som inte innehåller några tillsatser eller blivit manipulerad på konstgjord väg efter inhämtning från bikupan, kan man njuta av ibland (trots att socker inte ingår som en naturlig del i Paleo). Dock så bör man klassa den som krydda och således ligger den allra högst upp i spetsen på Paleo pyramiden och skall därför användas sparsamt. Honung triggar samma funktioner i kroppen som vanligt socker och man kan med andra ord lika väl skaffa sig ett ”socker beroende” på honung som på vanligt socker.

Lönnsirap

Saven (eller lönnvatten som det ibland kallas) från lönnträdet tappas och förångas/reduceras sedan för att bli lönnsirap. Det är en naturprodukt men precis som med honungen så ska den hanteras som en krydda och den triggar kroppen på samma sätt som Honung.

Kokossocker

Kokossocker kommer från saven på kokosblomman. Så innan blomman utvecklats till en nöt tappas den på sav. Saven sjudas sedan varsamt och kristalliseras då, den kristalliserade massan mals till kokossocker. Precis som honungen och lönnsirap så bör kokossockret klassas som en krydda och användas därefter och självklart triggar även denna din kropp.

Värt att notera om socker

Det finns inget som heter ”Bra socker” men om man ska unna sig något så är naturlig Honung, Lönnsirap och Kokossocker de bästa alternativen, rena och naturliga råvaror. Var dock alltid återhållsam med dessa varor och var medveten om vad som händer i kroppen.

Allt socker triggar sockersuget i kroppen och startar en ”belöningsprocess” i hjärnan, suget efter mer kommer omedelbart. Vissa har inte svårt att hantera detta alls medan andra kan få stora problem, det är med andra ord individuellt. Man behöver förstå detta och känna efter själv hur man reagerar, lär känna din kropp.

Choklad – kakao

Precis som vin innehåller choklad antioxidanter som har bra effekter på kroppen. Det är tyvärr så att i förädlade/processade varor som t.ex. chokladkakor så finns oftast både socker och mängder med andra tillsatser och detta är självklart inte Paleo. Om man väljer att äta chokladkakor så är det en med hög andel choklad och så få ingredienser som möjlig som är bästa alternativet. Det krävs en hel del letande och ofta är priset väldigt högt, å andra sidan så behövs inte några stora mängder och smaken är rik och belönande! Även här får man göra en egen bedömning om det är värt det eller inte att äta en chokladbit.

Raw kakao är dock helt naturlig och en utmärkt Paleovara som klassas som en krydda.

Vin

Vin är egentligen inte Paleo då den innehåller alkohol, men många använder den och det blir då en gråzonsvara. Dock är det gjort på vindruvor av olika sorter som genom en relativt naturlig process jäst till att bli vin, så i den meningen är det Paleo. I synnerhet rödvin har många andra fördelar med tanke på alla antioxidanter och mineraler som finns i rödvinet. Men alkohol och ”strikt” Paleo går inte ihop det finns helt enkelt inte i Paleo pyramiden. Med det sagt så är vin trots allt en relativt naturlig vara och den innehåller bra antioxidanter och mineraler, ett moderat intagande och hanterande av vin gör att den kan ingå. Men än en gång, vin har ingen plats i en strikt Paleo kost – man får alltså göra en egen bedömning utifrån egna värderingar.

Det finns även något som heter Naturvin (Vin Nature) och är precis som det låter – naturligt vin. Detta vin är ofta från mindre producenter och innehåller inga (ska inte innehålla) tillsatser, svavel eller sulfiter och har startat sin jäsning på naturligt vis genom jästsvampar som finns naturligt i vinkällaren.

Quinoa och Bovete

Som vi skrev ovan så är Quinoa och Bovete svårplacerat vad gäller klassificering, vi anser att det är spannmålsliknande just på grund av hur det växer, behandlas och används. Av denna anledningen så finns de inte med på listan för ”En Råvaruguide för Paleokost”. Detta kommer bli en personlig avvägning som man helt enkelt får ta ställning till själv. Vi har valt att inte använda dessa varor.

Värt att notera angående ”Gråzonsvaror”

De råvaror som ligger under ”Gråzoner” kan, som det har förklarats ovan, användas inom Paleo kosten (eller inte). MEN detta gäller inte om man äter strikt Paleo eller t.ex. gör en ”Paleo 30 dagars utmaning”. En Paleo 30 dagars utmaning går ut på att man äter 100 % strikt Paleokost under 30 dagar och på så sätt skapar man de bästa förutsättningarna för kroppen att verkligen uppnå sin fulla potential! Tanken är att man då ska bryta helt med allt som påverkar kroppen negativt. Under dessa tillfällen så vill man inte få i sig alkohol eller något annat som påverkar kroppen på ett negativt sätt som t.ex. socker gör. Raw kakao, som en krydda, är helt ok vid dessa tillfällen men inte en chokladkaka och heller inte honung, lönnsirap eller kokossocker.

En utmaning som ”Paleo30dagar” rekommenderas varmt till alla som är nyfikna och läst in sig lite på Paleo och vill ha en riktig ”hälsoboost”! Detta skapa förutsättningar för att uppnå den bästa och mest optimala hälsa någonsin!

Vid valet om en råvara som ligger inom gråzonen ska användas eller inte så är det alltså personliga preferenser och på vilket sätt du äter Paleo som avgör. Du bestämmer och avgör hur långt du vill gå.

Förväxlingsbara varor

Jordnöt (tillhör ”gruppen” baljväxt)
Soja (tillhör ”gruppen” baljväxt)
Raps (tillhör ”gruppen” spannmål)
Majs (tillhör ”gruppen” spannmål)

Varor som är förväxlingsbara!

Lurigt med varor som med namn eller utseende ger en bild av att vara något de inte är! Varorna under rubriken ”Förväxlingsbara varor” ingår alltså inte i Paleo och ska därmed inte ingå i kosten. De har helt enkelt fått ett namn eller ett rykte som gör att man tror de är något de inte är! Så se upp med detta.

Jordnöt

Den mest klassiska av förväxlingsbara varan måste vara jordnöten som inte alls är en nöt utan en baljväxt (baljkapslar). Det är ett klart förvirrande och missvisande namn på en baljväxt!

Jordnöten innehåller tyvärr samma ämne som alla andra baljväxter, nämligen lektiner. Lektiner anses vara giftiga och de bryts inte ner i mag- och tarmkanalen utan förhindrar istället upptaget av andra näringsämnen och de påverkar också bakteriefloran i tarmen negativt.

Soja

Soja tillhör gruppen baljväxt, likt jordnöten, och innehåller därmed också lektiner (som alltså är ett toxiskt ämne). Det riktigt tråkiga med denna vara är att den dessutom ofta kräver en kemisk process för att bli t.ex. olja.

Soja har otroligt många användningsområden inom matindustrin, det är en billig basprodukt och lätt att använda inom industrins maskiner. Med andra ord så finns den som tillsats i flera olika produkter, som ren utfyllnadsprodukt eller som emulgeringsmedel i t.ex. choklad.

Raps

Raps tillhör gruppen spannmål (fröväxter) och det är framför allt som rapsolja det används, tyvärr så framställs oljan ofta med hjälp av en kemisk metod. Att kallpressa rapsolja naturligt är dyrt och omständligt, men det går och finns naturligtvis att få tag på – men oftast sker själva reningen fortfarande med hjälp av kemikalier.

Rapsolja i matlagning går att byta ut mot animaliskt fett, kokosolja eller olivolja. En av fördelarna med rapsoljan är att den är neutral i smaken och därför bra som bas i många produkter t.ex. som majonnäs (där andra oljor lätt ger en bismak).

Majs

Majs tillhör gruppen spannmål och den är dessutom våldsamt genmanipulerat – för att växa snabbt, för att stå emot skadedjur och för att smaka sötare! Det är alltså absolut ingen Paleovara. Det är otroligt många produkter som är majsbaserade och världsmarknaden för produkten är stor då det är en billig basvara i många länder.

Sedan har vi också Potatis vs Sötpotatis

Sötpotatis är helt Paleo och den vanliga vita potatisen ingår även den men är omtvistad, hur kommer det sig?

Sötpotatis går under ört och är inte rotfrukt som den vanliga vita potatisen. Så till att börja med så är det två helt skilda råvaror som enbart delar namn – däri ligger förväxlingen som oftast sker. Den vita potatisen är framodlad med hjälp av selektiv odling och man har då fått bort de mesta av lektinerna i potatisen som ursprungligen var i så stora mängder att potatisen var rent skadliga, och till och med giftig, för människor (potatisens vilda släkting är giftig). Den innehåller dessutom väldigt mycket stärkelse som i kroppen, enkelt förklarat, omvandlas till socker. Den potatis som vi köper i butik har en kort livslinje och fanns sålunda inte under den Paleolitiska epoken. Men det är en naturlig produkt om än omtvistad (på grund av ovanstående) inom Paleosammanhang, dock så kan den absolut ingå inom kosten – så även här är det alltså personliga preferenser och på vilket sätt du äter Paleo som avgör.

Potatis och sötpotatis är med andra ord två helt skilda varor men båda kan ingå i kosten.

Avslutande tankar

Om man funderar lite och tänker i banor om vad som faktiskt var troligt under den Paleolitiska eran, som startade för c:a 2,5 miljoner år sedan och varade fram till för c:a 10 tusen år sedan, så faller mycket om Paleo på plats. Det är ren och naturlig mat allt handlar om. Med det sagt så har den moderna människa manipulerat, anpassat och industrialiserade matvaror för att kunna producera mer, billigare och effektivare – på bekostnad av ursprung och kvalitet. Det är detta som ”strular” till valen och avgörandena om vad som verkligen är ren och naturlig mat…

Paleo är ett ramverk för en kosthållning MEN det är alltid du som avgör vad du önskar äta eller inte äta.

Men på det hela taget så är det som vi brukar säga – Paleo så gott och så enkelt!

Magnus & Jenny

Tuula 14 augusti, 2014 12:24 - Svara

Vilken bra blogg och hemsida ni har, här kan man läsa och lära massor. Är så tacksam att jag hittat hit.
Nu till min fråga.
Jag har en fundering om mjölk, grädde och syrade mjölkprodukter.
Vad och hur ska jag byta ut dessa.
Tex. om jag gör älgbiffar så brukar jag ha i grädde i dem, vad ska jag ersätta det med?
Lika om jag vill äta en syrad mjölkprodukt till frukost med bär, hur ersätter jag det?
Andra tipps om hur man byter och ersätter detta vore jag verkligen tacksam att få lite hjälp med.
Med vänlig hälsning Tuula

undervarttak 14 augusti, 2014 16:36 - Svara

Hej Tuula

Tack för dina fina ord.

Vi brukar inte tänka så mycket i form av ersättningsprodukter, det blir oftast svårt och begränsat om man gör detta. Inom Paleo så äter man kött, fisk, skaldjur, ägg, grönsaker, rotfrukter och som komplement till detta frukt, nötter och kryddor.

Om man vill ersätta grädde med något så är kokosmjölk vanligast. Man kan göra en ”yoghurt” genom att mixa en banan med en avokado och en klick kokosolja.

Hälsningar

Magnus & Jenny

Tuula 17 augusti, 2014 19:38 - Svara

Tack för svaret.
Jag får nog göra så jag också, att försöka tänka på ett nytt sätt.
Med vänlig hälsning
Tuula

Linda 13 oktober, 2014 20:50 - Svara

Hej!
Jag blev intresserad av paleontologer när jag läste att det kan hjälpa när man har ms. Hur ställer ni er till Stevia som är en ört?
Mvh Linda

undervarttak 14 oktober, 2014 17:44 - Svara

Hej Linda

Vad roligt att du är nyfiken på Paleo!

Vi har inget emot Stevia som en naturlig produkt, men gillar inte pulver man köper i butik. Detta är en hårt processad vara som inte går in i Paleokosten. Men att använda sig av själva plantan och dess blad är helt ok.

Magnus & Jenny

Linda 13 oktober, 2014 20:52 - Svara

Paleo ska det stå

Jenny Fransson 28 oktober, 2014 10:41 - Svara

Varför är baljväxter inte med, det är ju bra för blodsockret, håller en jämn balans?

undervarttak 29 oktober, 2014 10:54 - Svara

Hej Jenny

Baljväxter kom i samband med att människan började med jordbruk, det är en alltså i samma kategori som spannmål och mejeriprodukter.

Hälsningar
Magnus & Jenny

Mira 29 oktober, 2014 09:42 - Svara

Hejsan
Ville bara tacka er för underbar blog,jag åt LCHF i en månad och mår inte så bra av all fet,nu ska jag växla till paleo ,då jag saknar frukt …
Nu så ska jag ätta enligt Paleo från 1 nov. och köra 30 dagar utmaning.
Så roligt blir det :-)

undervarttak 29 oktober, 2014 10:55 - Svara

Hej Mira

Tack för dina fina ord om vår blogg.

Stort lycka till med din utmaning!

Magnus & Jenny

ida 1 november, 2014 18:12 - Svara

Är paleo något för en fattig ensamstående mamma? jag vill verkligen och försöker äta så mycket som möjligt av paleo men det är dyrt. 500 g köttfärs är tre gånger så dyrt som 500 g bönor, t.ex :/

undervarttak 2 november, 2014 12:33 - Svara

Hej Ida

Ja ren och naturlig mat kostar pengar, men tror man tjänar in på det i längden. Man håller sig frisk och man håller sig sannolikt mycket längre på 500 g kött mot 500 g böner – både rent mättnadsmässigt och näringsmässigt.

Förstår om det är tufft och man får ständigt göra val och prioriteringar i sin vardag.

Magnus & Jenny

Erika 3 november, 2014 01:03 - Svara

Super bra info! Tänkte ställa en fråga angående spannmål. Om man väljer de glutenfria havren hur står den sig till paelo? Tack på förhand!

undervarttak 3 november, 2014 13:37 - Svara

Hej Erika

Tack för dina fina ord om vår sida.

Nej, spannmål ingår inte i en Paleokost.

Magnus & Jenny

Sara 22 december, 2014 22:32 - Svara

Hej! Tack för en mycket intressant blogg. Jag är glad att jag hittade hit. Jag försöker styra om min kost i en mer hälsosam riktning och gillar mycket av det ”rena” i paleotänket. Det jag ifrågasätter lite är frossandet i kött. Om man ser till nutidens folkmängd är det inte hållbart att alla ska äta så mycket kött. Det finns heller inte resurser till att alla ska jaga sin mat i det fria varför köttkonsumtionen inte skulle kunna vara lika hög om alla åt ekologiskt eller vildfångat. Hur är paleotänket förenligt med vegetarianism? Jag är inte vegetarian, men ganska motiverad att dra ner på köttet av både miljö-, ekonomi- och hälsoskäl. Hur ska jag på bästa sätt ersätta proteinfrånfället om jag inte får äta bönor och linser eller proteinrika mejerier som kvarg?

undervarttak 25 december, 2014 13:26 - Svara

Hej Sara

Tack för dina fina ord om vår blogg.

Känner inte riktigt igen ditt uttryck ”frossande” i kött, basvarorna för en Paleokost är kött, fisk, skaldjur, ägg, grönsaker och rotfrukt (utan inbördes ordning). Tror att det är mycket en ”media grej” att gemene man har uppfattningen om det gigantiska köttintaget.

Väldigt svårt att svara på din fråga då vi inte vet vad du menar med ”dra ner på kött”, vilken mängd anser du vara mycket och eller lite? Menar du även fisk, skaldjur och ägg när du skriver kött?

Hälsningar
Magnus & Jenny

johanna 25 december, 2014 21:06 - Svara

Hejsan!
Tack för grymt bra och goa recept, har testat en del!

undervarttak 27 december, 2014 12:08 - Svara

Tack snälla Johanna, vad roligt att höra!

Magnus & Jenny

Madeleine 10 januari, 2015 12:17 - Svara

Hejsan!
Tackar för en fin och inspirerande sida.
Jag har blivit rekommenderad Paleokost av min läkare. Jag har försökt ett tag nu och kikat en del på era recept men jag fuskar i perioder med potatis, majsmjöl, laktosfria mjölkprodukter och baljväxter (vilket jag egentligen inte vill). Jag tror att en anledning till fusket beror på att jag känner mig begränsad då jag inte kan äta nötter, kokos och räkor samt att jag vill inte förlora några vitaminer heller. Många recept ingår just nötter och kokos och då är det inte så lätt att genomföra dessa. När ni använder kokosolja då använder jag olivolja men när ni använder mandelmjöl eller kokosmjöl vad ska jag ta istället? Vad är max intaget i veckan vad gäller ägg? Sista frågan möjligtvis ”dum” frågan men ingår kyckling när ni skriver kött?
Från en som verkligen vill men tycker det går lite trögt /Madde

undervarttak 11 januari, 2015 17:46 - Svara

Hej Madeleine

Tack för dina fina ord om vår sida!

Vad roligt att du blivit rekommenderad Paleo kost av en läkare – bra läkare du har!!

Frågan om att ersätta mandelmjöl och kokosmjöl är lite svår, detta beror på vad man gör… Men vi skulle nog ge rådet om att undvika dessa och istället fokusera på rena naturliga rätter. Sådant som inte kräver inblandning av olika typer av ”mjöl”. Måste också fråga – är du allergisk mot kokos?

Det finns ingen maxgräns för ägg, hur många vill du äta?

Ja kyckling ingår i kött.

Hälsningar
Magnus & Jenny

Kristin 13 januari, 2015 15:33 - Svara

Hej!
Fantastisk sida! En fråga, jordärtskocka är ju en ört som jag förstår, men det är ju knölarna man använder. Är det en paloeprodukt eller? Är de jämförbar med sötpotatis?

undervarttak 13 januari, 2015 22:18 - Svara

Hej Kristin

Ja Jordärtskocka är Paleo. Vågar inte svara på om det tillhör samma art.

Magnus & Jenny

Cecilia 31 januari, 2015 18:53 - Svara

Hej! Tack för en fantastisk, inspirerande blogg . Har länge funderat på att satsa på Paelo, men tvekat eftersom det ingår väldigt mycket kokos – som jag inte tål i någon form. Är kokos något absolut nödvändigt i Paelo-kosten? Jag har i minst 15 år ätit lågkolhydratkost – helt fri från de 4 sädesslagen och socker i alla former (tål inget av det), majs, soja. onödiga tillsatser. Nu håller jag och min man oss till en egenkomponerad LCHF-variant (jag började med LCHF för ca 8 år sen) utan mejeriprodukter. Lagom mycket fett. mycket grönsaker, (broccoli och bladgrönt varje dag), en del rotfrukter, sötpotatis, frukt/bär. Bakar bröd på mandelmjöl. (Min man har fått diagnos autoimmun sjukdom). Är Paelo något för oss?

undervarttak 1 februari, 2015 18:18 - Svara

Hej Cecilia

Ja det är inga konstigheter att äta Paleo utan kokos, bara att utesluta detta.

Tror absolut att Paleo är något för er, vårt tips är att prova en månad och se vad som händer med kroppen. Sannolikt kommer ni känna en stor skillnad och få mer energi.

Magnus & Jenny

Cecilia 3 februari, 2015 14:26 - Svara

Hej! <3 Tack för svar!
Av det jag försökt läsa mig till om Paelo, de senaste veckorna, tror jag att vi i stort sett äter så . Och jag tycker att Paelo verkar vara den bästa kostmodell jag hittills stött på – men jag behöver och vill lära mig mer. Ska skriva ut den – för mig – värdefulla infon från bloggen. Stämma av vad vi ska lägga till dra ifrån. Också kolla er lista över böcker om Paelo – köpa någon. Vilken bok kan vara den bästa för oss?
ps. Den största orsaken till att jag varit tveksam till Paelo är att jag trott att Paelo är detsamma som Stenålderskost, en kostmodell jag blev intresserad av för många år sen, köpte boken "Stenålderskost på 2000-talet" – men började inte följa, men kom nu inte ihåg varför. Letade idag fram boken, läste lite. Inte konstigt att jag avstod – för det ingår mycket som jag vill/behöver undvika (mejeriprodukter och t o m vetemjöl!) Inte detsamma som Paelo ! ?

undervarttak 3 februari, 2015 23:18 - Svara

Hej Cecilia

Roligt att du är nyfiken på Paleo och att du redan nu äter liknande.

Om du vill ha en faktabok så är det utan tvekan Robb Wolf´s bok ”Paleo – stenålderskost” du ska köpa och om det är en ren receptbok så finns bl.a. Annika Sjöö och Åsa Söderberg – de har båda kokböcker som är med lätta och bra recept.

Och ja, media brukar populistiskt kalla Paleo för stenåldersmat men det stämmer inte riktigt tidsmässigt in men är ganska bildligt och kanske lite roligt så detta får vi nog dras med. Inom Paleo så äter man inte spannmål, baljväxter, mejerivaror, processad mat eller kemiska tillsatser.

Magnus & Jenny

Cecilia 10 februari, 2015 09:40 - Svara

Hej! Det finns så mycket bra info på bloggen som ger god hjälp att satsa helhjärtat på Paleo – och inte minst hjälpen via svaren på frågorna. TACK! Visserligen äter vi sedan många år en kost liknande Paleo, men vi behöver allt både lägga till och dra ifrån. T ex byta ut sötströ i bakverken (muffinsen som min man gärna vill ha till fikat – te) – mot dadlar, banan. Hur är det med russin ? OK – eller? Min man prova något av era grötrecept till frukost – istället för havreyoghurt och glutenfritt surdegsbröd (köpt). Jag äter chiagröt med mandelmjölk jag gör + lite bär eller fruktbitar. Beställde nyss Annika Sjöö´s bok (+ 4 nr av topphälsa. 98:- kr just nu) efter tips i fb-grupp.
Cecilia

undervarttak 12 februari, 2015 09:45 - Svara

Hej Cecilia

Tack snälla för dina fina ord.

Bra at man hittar information och kan hjälpas åt. Härligt med Annika´s nya bok!

Magnus & Jenny

Cecilia 11 februari, 2015 12:43 - Svara

Hej!
Tack vare att jag hittade till er blogg, och tagit del av era kunskaper, har jag fortsatt söka info och förstått att det är med Paleo, som med så mycket annat – inte minst kostmodeller – att allt passar inte alla. Att det för vissa gäller att komponera en egen variant – som vi gjort med LCHF, som vi hittills hållit oss till – men som mer och mer blivit Paleo. Efter att jag googlat och hittat, för oss, värdefull information (bl a om vad personer med autoimmun sjukdom ska undvika) – verkar det vara så att det som gäller är att komponera Paleo-variant anpassad till oss, vad vi mår bra av att äta, med hänsyn till autoimmun sjukdom och att inte tåla ”vad som helst” .
Cecilia

undervarttak 12 februari, 2015 09:48 - Svara

Hej Cecilia

Ja precis så är det, man får anpassa kosten. Det finns en ram att hålla sig inom och här justerar man efter de bakomliggande problem som man har. Ren och naturlig mat är fantastisk!

Magnus & Jenny

Cecilia 12 februari, 2015 10:59 - Svara

Hej!
Tack snälla för svar!
Cecilia

johanna 20 februari, 2015 05:50 - Svara

Hej
Har börjat äta paleo inspirerat …. men jag vill gå upp i vikt. Har alltid haft svårt att lägga på mig och har därför inte tagit bort spannmål. …. Har ni något annat tips på hur jag kan göra för att gå upp i vikt?

undervarttak 23 februari, 2015 19:21 - Svara

Hej Johanna

Om man äter en Paleo kost så finns det inget som säger att man automatiskt går ner i vikt. Man gör det sannolikt om man har överskottskilon och det kan också finnas andra orsaker som ger viktnedgång.

Vi skulle inte rekommendera spannmål i kosten, inte till någon. Ät ren och naturlig mat. Som bas kött, fisk, skaldjur, ägg, grönsaker och rotfrukter. Som ett tillbehör till basen frukt, bär, nötter, fröer och kryddor.

Vi är båda utbildade och Licensierade Kostrådgivare och om du är nyfiken på hjälp så är det bara att mail oss på kostradgivning@undervarttak.se

Magnus & Jenny

Sofia 22 februari, 2015 22:13 - Svara

Hallå och tusen tack för bra och informativ sida!
Funderar kring kallpressad rapsolja, ör det big no no, eller i gråzonen?
Har också problem med min mor (bor med föräldrar på grund av ung ålder). Hon är mycket skeptiskt och tycker det låter omständigt.
Hur ska vi göra med kosthållningen hemma då hon och min bror inte äter Paleo?
Hur ska jag göra med skolmaten och hemma hos vänner?
Har svårt att komma igång och motivera mig, är viktminskningen markant?
Tack igen!

undervarttak 24 februari, 2015 18:56 - Svara

Hej Sofia

Tack för dina fina ord om vår sida.

Rapsolja ingår inte inom Paleo.

Svårt när man inte riktigt kan bestämma själv vad som ska köpas in och vad som ska ätas. Vårt enda tips är att du får göra ditt bästa och göra val efter hand, ät det ”är mest Paleo” hemma och i skolan. Ta rejält med sallad och välj rena varor som kött, fisk, skaldjur och ägg.

En Paleokost är primärt inte en bantningsmetod men om man har överskottskilon så går man sannolikt ner i vikt med tiden.

Magnus & Jenny

Anne 24 februari, 2015 18:21 - Svara

Hej!
Jag älskar pistagenötter, kan man äta det hur mkt som helst?

undervarttak 24 februari, 2015 18:49 - Svara

Hej Anne

Nej, det är det korta svaret på din fråga. Man bör inte äta ”Hur mycket som helst” av något.

Magnus & Jenny

Fanny 2 mars, 2015 09:18 - Svara

Hallå där! ;) .

Först vill jag bara säga att jag verkligen älskar er sida! Sen så hade jag också ett få par frågor;
1#Hur är det med svamp egentligen? Är det tillåtet att äta?
2#Jag har hört talas om Stevia, ett alt. för socker. I ekologisk, dvs flytande form, säger dem ska vara okej enligt Paleo att använda ett par droppar i t.ex. desserter, men jag ville självklart kolla med er för att vara säker? :) .
3# jag såg ett av era recept då jag tror att ni använde er av antingen jäst/bakpulver, lite nyfiken på hur går det in i Paleo?

Tack såå mycket!

Med vänlig hälsning,
Fanny.

undervarttak 6 mars, 2015 14:56 - Svara

Hej Fanny

Tack snälla för dina fina ord om vår sida.

1 Ja.
2 Vi använder inte stevia, men om man tar från plantan så är det helt ok.
3 Nej bakpulver är inte ok men bikarbonat är det (man kan byta ut bakpulvret mot halva mängden bikarbonat + något syrligt så bör det fungera liknande). Nej jäst använder vi inte.

MEN allt beror på hur strikt du vill vara i ditt liv. Vi kan använda bakpulver ibland då vi inte äter bakverk speciellt ofta – någon gång i månaden på sin höjd – och om man då räknar en tsk bakpulver per månad (och vi äter ju inte en hel kaka själva…)så är det något som vi accepterar.

Hälsningar
Magnus & Jenny

sofia 4 mars, 2015 19:02 - Svara

Hej. får man äta lakrits?

Fanny 5 mars, 2015 19:03 - Svara

Hej!

Jag hade en liten fråga angående Stevia:
Kan jag köpa Stevia i flytande form (ekologisk och helt oprocesserad) eller ska det vara självaste bladen?

Mvh Fanny.

undervarttak 6 mars, 2015 15:01 - Svara

Hej Fanny

Vi använder inte stevia, men om man tar från plantan så är det helt ok.

Magnus & Jenny

Jeanette 23 mars, 2015 12:35 - Svara

hej

Snubblade över paleo av en händelse och läste vad man äter. Vad är skillnaden på detta och lchf?

Hälsningar Jeanette

undervarttak 24 mars, 2015 16:17 - Svara

Hej Jeanette

Paleo är ren och naturlig mat som kroppen genom evolutionen är biologiskt anpassad till.

Man utesluter spannmål, baljväxter, mejerivaror, processad mat och kemiska tillsatser.

Magnus & Jenny

Andrés 4 april, 2015 09:33 - Svara

Hej ! Jag vill först och främst tacka er för er underbara sida. Jag har alltid trott att jag ätit nyttigt tills dagen jag fick diagnosen Ulcerös Kolit. Läste runt en massa på nätet så klart för att hitta något som kunde hjälpa mig. Efter ett tag förstod jag ungefär vad jag skulle äta och framförallt vad jag INTE skulle äta. Jag kunde inget namn på det men har förstått nu efter allt läsande att det mer eller mindre är Paleo jag äter. Er underbara sida har verkligen hjälpt och jag vill tacka er för jobbet ni lägger ner på den! Oerhört tacksam.

Har en fråga till er också. Jag försöker undvika rött kött och äter det mer eller mindre max 1-2 ggr varannan vecka. Därför har det blivit mycket vegetariskt men även en del fisk och kyckling . Min fråga är angående kyckling. Som jag har förstått det består fodret som kycklingar får (även ekologisk och krav märkt kyckling) av spannmål och inte gräs (till skillnad från nötkreatur) Kan detta påverka mig som är väldigt intolerant gentemot spannmål eller tar jag i för mycket ?

Är en nybörjare och har inte hållt på mer än en månad med Paleo . Tacksam för svar och återigen tack så mycket för er hemsida!

Hälsningar Andrés

undervarttak 20 april, 2015 14:22 - Svara

Hej Andrés

Tack för ditt meddelande.

Mycket jobbigt med Ulcerös Kolit, men bra att du hittat till Paleo.

Du har helt rätt, kosten som t.ex. hönorna får kan påverka även dig. Detta gäller även konventionellt uppfödda nötkreatur och odlad fisk. Tyvärr så kan det ”slå” igenom om man har en hög känslighet, vilket du har.

Tack för dina fina ord om vår sida!
Magnus & Jenny

Helena 23 april, 2015 09:24 - Svara

Hej!
Jag har varit inne på er sida tidigare och den är så fin och tydlig. Min läkare säger att jag har för högt kolesterol och att jag borde sänka mina värden. Ligger inom gränsvärdena men hon tycker ändå att jag ska vara vaksam. Är det här en kost som är bra för mig? Bland annat talar hon om att det beror på animaliskt fett och det är ju någonting som ni rekommenderar. Vad tror ni?

undervarttak 23 april, 2015 15:16 - Svara

Hej Helena

Vi är inga utbildade läkare och kommer inte att säga emot din läkare. Men vi är av en annan åsikt, vi anser inte att det beror på animaliskt fett. Nu vet vi ju inte alls vilka prover du tagit och vilka värden som din läkare har reagerat på – men vi tipsar gärna om sidan http://www.kostdoktorn.se Mannen som driver denna sidan är utbildad läkare och har väldigt mycket bra information på sin sida, gå gärna in där och sök efter Kolesterol – finns massa information om detta.

Magnus & Jenny

Betty 3 maj, 2015 09:20 - Svara

Hej
Tack för en toppenbra sida! Har ätit paleoinspererat mer eller mindre nu sedan januari. Mår toppenbra kroppsligt men tycker det är svårt att anpassa sig till resten av samhället och hemma hos andra. Undrar därför om ni har några bra tips för hur det ska underlätta för mig i detta? Samt om ni har några ekonomiska tips?, försöker handla så bra jag kan på min studentekonomi.. Vad brukar er matbudget ligga på ungefär? Sen undrar jag också om ni har tips och ers tankar kring att leva så giftfritt som möjligt, dvs plastbanta, ha giftfri färg, hygienprodukter och dylikt?
Hälsningar Betty

undervarttak 6 maj, 2015 17:56 - Svara

Hej Betty

Tack för ditt mail och dina fina ord om vår sida. Härligt att du har ätit Paleolikt under ett tag och att du mår så bra av det.

Det är svårare socialt och det är något man växer in i efter hand, man hittar sina sätt att agera kring detta. Det enklaste sättet är ju att prata med vänner och bekanta, få igång en diskussion och en förståelse kring ditt val. Vi har ofta med matlåda, det brukar underlätta väldigt mycket.

De ekonomiska tipsen är att handla råvaror efter säsong och att ha koll på priser – se vilken butik som är billigast på vad. Finns mycket att köpa på nätet också som man kan spara en hel del på.

Vi försöker leva en Paleo livsstil och det innefattar även en långsiktig hållbarhet vilket innebär att vi plastbantat och använder ekologiska alternativ.

Magnus & Jenny

Sofia 20 augusti, 2015 21:01 - Svara

Hejsan!

Har börjat med 30-dagars utmaningen och tycker det går jätte bra! Har verkligen fått inspiration av er blogg

undervarttak 21 augusti, 2015 14:24 - Svara

Vad roligt att höra Sofia, tack snälla!

Magnus & Jenny

Stephanie 24 augusti, 2015 11:17 - Svara

Hej!

Jag är sedan snart 4 år en ganska strikt LCHF:are, men tycker inte jag uppnår de träningsresultat jag vill. Under graviditeten åt jag mer liberalt och blev faktiskt mindre i kroppen och stormtrivdes när jag var nybliven mamma. Sedan FL har jag kört strikt igen och gått upp i vikt trots räknande av kh, koll på kalorier, fakir mm. Så nu har jag börjat med paleo då det känns mer narturligt (hälsonörd som jag är). Hoppas kunna uppnå mina mål bättre. Vill säga att er sida är mycket inspirerande! Måste också passa på att fråga- shiriakinudlar/sjögräsnudlar- är det ok?

undervarttak 6 september, 2015 09:41 - Svara

Hej Stephanie

Tack för ditt meddelande, vad roligt att du gått över till Paleo.

Sjögräs är helt ok. Vi vet dock inte vad som finns i shiriakinudlar och sjögräsnudlar eller hur de tillverkas så kan inte svara på det.

Magnus & Jenny

Anna 11 november, 2015 10:16 - Svara

Hej,

Har en fråga om processat kött. I många paleo-recept ingår bacon, skinka- och kalkonskivor. Är inte det processat kött som man bör undvika när man äter paleo? Blir lite förvirrad.

Med vänlig hälsning, Anna

undervarttak 24 november, 2015 16:09 - Svara

Hej Anna

Du har helt rätt, inom Paleo så försöker man undvika hårt processade varor. När det kommer till bacon så finns det alltid val man kan göra – finns mängder med hårt processade och rent dåliga alternativ men det finns också bra och fina alternativ. Vi kan verkligen rekommendera gårdsbutiker, sök i ditt närområde efter en bra. De har oftast toppenkvalitet och är lyhörda efter vad kunden har för önskemål.

Så, man gör alltså ett val – som med så mycket annat.

Magnus & Jenny

Renée 17 december, 2015 01:24 - Svara

Hej, för ett år sedan ville min doktor sätta in Metformin för högt socker +kolesterolsänkande medicin.
Jag vägrade och övergick till LCHF. Nu är sockret under kontroll( ingen medicin) och jag normalviktig. Gått ner 11 kg under året.
Tyvärr har jag nu fått besked om att jag har någon form av reumatism. Remiss är skickad till reumatologen-
( jag är 69 år)
Min fråga är nu: tror ni att en övergång till paleokost från LCHF skulle vara bra för mig. Det känns som något fattas ibland. Kanske äter jag förmycket processad mat typ skinka,korv,ost etc. Har inte ätit en frukt på ett år,
jag vill inte få förhöjt socker igen och jag vill inte att vikten åter ökar men kanske skulle paleokost vara bättre än LCHF med tanke på reumatism. Har ni hört något om detta?
Vänliga hälsningar från Renée

undervarttak 17 december, 2015 08:45 - Svara

Hej Renée

Tack för ditt meddelande och vilken fin hälsoresa du gjort! Bra.

En Paleokost minskar inflammationer så vi tror absolut att detta skulle kunna hjälpa dig. Man behöver inte äta frukt bara för att det är tillåtet inom Paleo, frukt klassas som ett ”tillbehör” inom Paleo och alltså inget man bör äta mycket av.

Minska på tillsatserna i kosten, öka omega3 (titta på att äta ett bra kosttillskott) och kanske även någon msk kokosolja per dag – en Paleokost tillsammans med detta borde göra skillnad i ditt liv.

Magnus & Jenny

Renée 17 december, 2015 11:11 - Svara

Stort tack för ert snabba svar. Jag tar till mig era råd och kommer fortsättningsvis följa er fina blogg.
Tack ännu en gång
Varm hälsningar
Renée

Heidi Torerud 29 december, 2015 23:08 - Svara

Hej.
Har länge försökt ändra på min mat. Gluten, socker och mjölk undviker vi sen drygt ett år tillbaka. Märker så stor skillnad i kroppen. Haft svårt att hitta ngt bra sätt att äta, vegetariskt, raw, LCHF…………
Visste inte vad Paleo var.
Nu hittade jag Er sida och fattar faktiskt att det är det här jag försökt hitta. Det känns helt rätt att äta så här även om jag känner att jag har svårt att äta kött nu för tiden. Men det handlar nog om att det är svårt att hitta ”rent” kött i butikerna.
Tack för Er blogg!! Ska läsa på ännu mer och testa Era recept!! Det kan hjälpa mig känner jag!!
Kram Heidi

undervarttak 30 december, 2015 09:57 - Svara

Tack snälla för din kommentar Heidi.

Stort lycka till med din kostresa!

Magnus & Jenny

Ellen 5 januari, 2016 23:09 - Svara

Hej! Tack för en inspirerande sida. Jag äter paleo sedan oktober och trivs bra med det. Det har hjälpt mig att bli av med ont i lederena, gå ner i vikt, fått mer energi och mår mycket bättre. Vad ska jag göra för att bli av med klåda i hårbotten och kliande ögon. Försöker undvika tomat, paprika, ägg, aubergine, haricot verts, frö och nötter. Hoppas ni har några bra tips.
Med vänliga hälsningar Ellen

undervarttak 30 januari, 2016 19:13 - Svara

Hej Ellen

Vad roligt att du fått så fina hälsoeffekter av Paleo, ren och naturlig mat är fantastiskt! Din fråga är lite svår att ge personliga svar på då vi inte vet hur du äter Paleo, hur din livsstil ser ut och liknande. Men ett generellt svar är att ge det lite tid, håll fast vid Paleo och undvik att ”fuska” så misstänker vi att detta kommer att förändras med tiden. (MEN det kan även vara yttre faktorer som mögel vilket kan ge symptom som eksem och kliande ögon)

Magnus & Jenny

Anna 14 januari, 2016 16:47 - Svara

Hej Magnus & Jenny!
Jag är gravid i vecka 40 och har lite funderingar över konverteringen från Husman till Paleo. När man ger kroppen tillfälle att bearbeta inflammationer så tänker jag att det kanske finns en risk med det i samband med amningen. Som detox ungefär, som inte alls är bra när man är gravid eller ammar. Har ni någon tanke kring detta? Eller är det en skonsam övergång som gäller? Vill gärna börja få kontroll på sockerberoendet som kom under graviditeten snarast, samt äta bättre.
Mvh/ Anna

undervarttak 30 januari, 2016 18:57 - Svara

Hej Anna

Vi är inga experter när det gäller just amning och detox – men tror inte att det sker någon form av ”giftutsläpp” vid amningen när du byter kost (snarare att det blir en förbättring då du äter bättre kost som din kropp är biologiskt anpassad för).

Magnus & Jenny

Anne 9 februari, 2016 05:33 - Svara

Hej
Har lite funderingar omkring detta. Ni skriver att sötpotatis inte är en rotfrukt men bara en site jag hittade säger det samma. Alla andre påstår det är en rotfrukt. Sen är det detta med vad ni tror folk åt alla dessa år sedan. De var ju normader så det förekom ingen odling men man samlade ju medan man gik på allt som kunne ätas. Tittar man på arkeologin är det helt klart att folk åt mer rötter, planter och örter än kött. Sen är det detta med mejeriprodukter. Om jag kan äta köttet från en ko/get varför inte mjölken? Är det på grund av behandlingen av mjölken? Snälla ta inte mina frågor som kritik, det är bara jag vill förstå hur det hänger ihop. Jag är glad jag har hittat er blog.

undervarttak 9 februari, 2016 12:26 - Svara

Hej Anne

Sötpotatis är en ört och man äter dess rötter, om man önskar så får man gärna kalla det för rotfrukt. Under den Paleolitiska eran (vilken startade för omkring 2,5 miljoner år sedan och avslutades i och med jordbruket för omkring 10 tusen år sedan) så var vi människor Jägare och Samlare och vi åt det som kunde jagas och samlas.

Under den Paleolitiska eran så odlade man inte och höll inte boskap (som du skriver, man följde efter maten), det var därmed svårt att mjölka vilda djur. Av den enkla anledningen var inte mjölk/mejerivaror en ”stapelvara” under den Paleolitiska eran. Om man då utgår från vad vi människor är biologiskt anpassade för så ingår inte mejerivaror.

Hoppas att detta är hjälp till dina funderingar.

Magnus & Jenny

Carin 28 februari, 2016 11:33 - Svara

Hej!
Mkt matnyttig information här!
Jag undrar dock om linser, okej eller nej?
Tack!

undervarttak 29 februari, 2016 12:44 - Svara

Hej Carin

Tack vad roligt att höra!

Inom Paleo så utesluter man Baljväxter.

Magnus & Jenny

Märta 6 mars, 2016 16:59 - Svara

Hej, många som äter lchf tappar vikt, har paleokost samma effekt?

undervarttak 9 mars, 2016 16:31 - Svara

Hej Märta

Man kan med en Paleokost tappa i vikt om man har överskottskilon, vi brukar vara noga med att betona att Paleo är en livsstil med många hälsofördelar (varav en är att man kan tappa överskottskilon).

Magnus & Jenny

Fredrika 31 mars, 2016 19:32 - Svara

Hej!
Vad tycker ni om luktfri ekologisk kokosolja för stekning osv. (Lite rädd för att jag kommer tröttna på kokossmaken och lukten som ju är ganska dominant)

undervarttak 5 april, 2016 09:07 - Svara

Hej Fredrika

Om man inte uppskattar kokososmaken så kan man använda animaliskt fett eller ghee att steka i. Smak och luktfri kokosolja för just stekning tycker vi kan vara ok men det är inte bästa valet.

Magnus & Jenny

Björn 22 april, 2016 18:22 - Svara

Hej
Jag har under något år mer och mer gått över till att äta och tänka Paleo. Från början hade jag dock inte koll på att det fanns något som hette Paleo. Det jag undrar är hur man kan säga att något är Paleo eller inte. Jag är inte lika strikt som ni men min tolkning är att jag äter Paleo ändå. Finns det någon som har typ copyright på vad Paleokost är? Potatis är enligt er, och många andra, inte Paleo eftersom det är en förädlad produkt, men är det något vi äter idag som inte är det. Ta tex moroten vi äter idag, det är ju också förädlade varianter. Om vi verkligen skulle äta Paleo, som jägarna och samlarna så skulle vi ju behöva gå ut och hitta våra vilt växande örter, rotfrukter etc. Dessutom skulle vi inte få äta annat kött än det som går vilt i skogen, detta eftersom våra köttdjur, även om de äter gräs, också är förädlade sedan urminnes tider. Jag tror också att vi underskattar våra förfäder och deras kost. Vad är det som säger att de inte drack mjölk, tex från hästar? Vad är det som säger att de inte samlade vissa vilt växande sädesslag och bakade någon form av bröd? Jag tror man åt det man kom över, sött, salt, fett what ever. Däremot åt man det kanske inte varje dag. För mig känns det som att genom att utesluta vissa saker så äter man inte Paleo, och tror inte det ör nyttigt heller. Våra kroppar är gjorda för en varierad kost och det farliga är att utesluta något helt. För mig känns det som att många som skriver och pratar om Paleo blandar ihop en massa saker, tex ekologiskt, krav, naturligt producerad mat, raw, antiinflammatorisk kost och Paleo. Någonstans skulle jag vilja säga att man kan sträva efter en paleoistisk kost, men att säga att man i dagens samhålle äter Paleokost känns som om man försöker sätta ett produktnamn på något som egentligen inte är vad det är. Hur ser ni på detta? Tack för en bra sida med många bra recept.

undervarttak 25 april, 2016 14:27 - Svara

Hej Björn

Tack för ditt meddelande.

Vi försöker eftersträva och efterlikna kosten man åt under den Paleolitiska eran, vi är dock fullt medvetna om att det i princip inte finns någon likhet i just de råvarorna som vi äter idag med de råvarorna som åts under den Paleolitiska eran.

Samhället vi lever i idag fungerar på ett helt annat sätt och ett av de stora problemen är tillgången (överflöd) av alla typer av varor/produkter vilket vi människor inte är skapade för. Hur man än ser på det så går den tekniska utvecklingen väldigt (extremt) mycket fortare än evolutionen och vi som människor är inte anpassade efter allt vi äter idag (varken mängd eller olika typer av råvaror). Paleo bör ses som ett ramverk och kanske inte med stränga pekpinnar.

Vad roligt att du uppskattar våra recept, tack.

Magnus & Jenny

Mia 6 maj, 2016 08:01 - Svara

Hej.

Ska efter mycket velande försöka med paleo, den lite striktare dieten för oss med autoimmuna sjukdomar.
Jag brukar använda mycket buljong o fond när jag lagar mat. Hur fungerar det i paleo kost?

undervarttak 6 maj, 2016 08:35 - Svara

Hej Mia

Vad roligt att du ska prova en Paleokost, ren och naturlig mat har mängder med hälsofördelar.

Buljong fungerar utmärkt och det är jättebra för kroppen, vi brukar dricka en kopp benbuljong varje morgon! Recept på buljong hittar du i vår receptbank Paleoskafferiet, länk här: https://www.paleoskafferiet.se/benbuljong/

Magnus & Jenny

karin 30 maj, 2016 12:58 - Svara

Hej!

Hirs – vad klassas det som?

undervarttak 30 maj, 2016 13:48 - Svara

Hej Karin

Vi skulle klassa Hirs som spannmålsliknande.

Magnus & Jenny

kamilla 13 juli, 2016 23:38 - Svara

Hej! Vi är en svensk-boliviansk familj spm äter paleokost till stor del. Jag har en fråga om majs. I sydamerika äter man mycket majsrätter men inte med den gula söta majsen utan många andra majssorter. Vi använder den större vita majsen som inte alls är söt. Är den en no-no för er den också?

undervarttak 14 juli, 2016 08:09 - Svara

Hej Kamilla

Vad roligt att ni äter Paleo.

Ja, vii undviker majs då det är ett spannmål.

Magnus & Jenny

Maria 20 augusti, 2016 00:33 - Svara

Hej!

Tack för en bra och intressant blogg! Har nyligen blivit paleointresserad och har precis gjort en Whole30 och er sida har varit till stor nytta för att bena ut vad som är okej och inte.

Såg dock ett fel här ovanför som jag inte kan låta bli att påpeka: Raps är inte alls ett spannmål. Spannmål är gräsarter vars frön används som föda. Raps tillhör kålväxterna, Brassica, och är mycket nära släkt med kålrot. Däremot stämmer det att det tillhör fröväxterna, fanerogamerna, men det gör alla växter som bildar frön, vilket är oerhört många, bland annat alla grönsaker, frukter, bär och nötter vi äter.

undervarttak 21 september, 2016 11:40 - Svara

Hej Maria

Tack för din input och vad roligt att du gjort en Whole30, väldigt tufft och bra gjort!

Magnus & Jenny

Josefine 9 september, 2016 12:19 - Svara

Hej,
jag har sedan 3 veckor börjat äta enligt Paleo. Jag älskar maten. det är enkelt, gott och jag får en bra känsla i kroppen.

MEN, jag orkar inte träna! Min kropp är så van att använda kolhydrater som bränsle, pasta, potatis, smörgås, havregrynsgröt, detta brukade jag äta förut för att ladda inför träning.
Nu när jag äter Paleo så orkar jag inte träna, efter 15 minuters träning är kroppen tom. Det känns jättejobbigt då jag vill orka träna. Har ni några bra tips! ?

undervarttak 21 september, 2016 11:28 - Svara

Hej Josefine

Så roligt att du börjat äta enligt Paleo, det har en massa fina hälsofördelar!

Du är just nu i övergångsfasen, det är när kroppen håller på att lära om. Den har tidigare hämtat energi från kolhydrater och ska nu lära sig att hämta energi från fett, detta är en jobbig period och man känner sig precis som du beskriver – trött, matt och orkeslös. MEN lita på processen och låt det ta tid, du kommer att märka stor förbättring!

Magnus & Jenny

Pernilla 15 november, 2016 19:09 - Svara

Har förstått att all processad mat är uteslutet när man tänker Paleo. Eller har jah missuppfattat?
Bacon verkar ju vara ok, men är väl i allra högsta grad processad?….

/Pernilla

undervarttak 16 november, 2016 09:24 - Svara

Hej Pernilla

Allt beror på vad man lägger in i namnet processad… Om man t.ex. köper mandelmjöl så är den ju processad – nöten är skalad och mandeln är mald. Precis som med allt annat så finns det bättre och sämre alternativ i handeln och när det gäller just bacon så rekommenderar och tipsar vi gärna om gårdsbutiker, de har ofta väldigt fina varor med hög kvalité.

Magnus & Jenny

Sofia 31 januari, 2017 14:33 - Svara

Hej,

Jätte bra förklarat! Det är verkligen en djungel ibland! Men man blir bättre och bättre på att hitta bra matvaror och rätter med tiden!

Hittade något som kallades jordmandel, något ni har erfarenhet av?

//Sofia

undervarttak 31 januari, 2017 23:23 - Svara

Hej Sofia

Tack snälla för dina fina ord, så glada vi blir!

Jordmandel är fint att baka på, är en rot och fungerar alltså jättebra även om man skulle vara allergisk mot nötter.

Magnus & Jenny