2 okt 2014

Idag har vi plockat in vårt sista grönkål från odlingslådan, planen är att göra grönkålschips på dessa sista blad. Vi har länge funderat på att gör just chips av grönkål, men aldrig kommit till skott… Men nu! Nu har vi också gjort grönkålschips och det var verkligen superenkelt och supergott! Detta måste ni prova!

Att odla grönkål var hur bra som helst, tåligt, växte bra, man kan skörda under en lång tid och det är bara att så i mer efter hand. Dessutom så klarar grönkålen både frost och snö! Nästa år blir det betydligt mer i våra odlingslådor – ni vet väl att grönkålen är rik på C och D vitamin samt innehåller massa mineraler. Bara massa plus för denna fina bladgrönsak.

Grönkål

Förutom att ha i sallad, så passar den fantastiskt att steka, göra coleslaw på, ha i smoothies och det finns inte så många grönsaker som är så starkt förknippat med Jul som just grönkål. Vi har självklart en hel del recept på just grönkål i Paleoskafferiet.

För recept och hur man går tillväga titta in i Paleoskafferiet. Länk till Grönkålschips hittar du här.

Paleo så gott och så enkelt
Magnus & Jenny

Anna 10 oktober, 2014 20:35 - Svara

Hej på er!
Måste börja med och skriva att ni har räddat mitt liv litegrann!
-Jag är både gluten och mjölkallergiker och har haft extremt vårt att hitta nån balans och en ro i den här nya livsstilen som jag blivit påtvingad.
Hittade er blogg via en kompis som tipsade mig och har ätit efter era recept drygt en vecka och börjar äntligen känna att jag trivs med maten och jag mår så mycket bättre både psykiskt och fysiskt.
Att sluta med mjölkprodukter har vart extremt svårt för mig men nu när jag ar upptäckt kokosmjölken så känns det bra igen 🙂
Nu till min fråga. Köper ofta kokosmjlk, kokosgrädde idom här plåtburkarna och dom är både goda och bra. Men det är ju rätt mycket ” vatten” som blir över även om man köper de feta vilket jag gör, och jag vet inte vad jag ska göra med allt vatten känns jätteonödigt o slänga!
Har ni några bra tips? jag tänkte att man kan ju göra smoothies o sånt av de och dricka som det är, men är också lite nyfiken på vad kaloriinehållet är på vattnet i förhållande till grädden/mjölken.
Jag är inte så kinkig med det där med kalorier men om man ska dricka upp 2-3 dl vill jag gärna veta hur mycket det blir faktiskt 🙂
Brukar ni använde kokosmjölk i kaffet (om ni nu inte dricker svart, det gillar dock inte jag)
Hoppas ni kan hjälpa mej, och tack igen !

mm

undervarttak 10 oktober, 2014 20:55 - Svara

Hej Anna

Vad roligt att du blivit rekommenderad vår blogg – välkommen in Under vårt tak!

Ja här är recepten spannmåls(gluten)- och mejerifria. Ren och naturlig mat har stora hälsofördelar, härligt att du gillar våra recept.

Vi använder enbart Santa Maria Extra Creamy Coconutmilk på tetrapack och där är inte vattnet och kokosen separerad. Med andra ord vi använder allt. Men precis som du säger så kan man använda “restvattnet” i smoothies, brödbak och liknande. Självklart kan man också dricka det som det är, är toppen som energidryck i samband med träning! Vi räknar aldrig kalorier (eller liknande) inom Paleokosten så har faktiskt inget bra svar fast på sidan http://www.kostbevakning.se så är det 20 kcal i en (1) dl kokosvatten, kanske kan vara ett riktmärke…

Vi använder inte (kokos)mjölk i kaffet, dricker svart. Vet dock att många tycker det smakar konstigt med kokosmjölk och de väljer istället mandelmjölk – prova gärna detta och se vad du tycker.

Hälsningar
Magnus & Jenny

Anna 10 oktober, 2014 21:06 - Svara

tack för svar 🙂 jag har aldrig provat den, men då köper jag den nästa gång istället, så får man lite mer för pengarna också 🙂 tack tack tack!

Baka Basvara Benbuljong Bokrecension Digital Nomad Dryck efterrätt Fasta Föreläsning Glass Glutenfri Gästinlägg husgeråd Hälsa IBS Jul Kokbok Kost Kostrådgivning Kosttillskott LCHF Lek långkok Mat näringsupptag Paleo Paleo 30 dagar Paleohelg Paleokokbok Paleolivsstil Paleotips plastbanta påsk Ren & Naturlig Mat Smoothie Springa Till kaffet Tips Träning Vegetariskt Vila lite Vår kokbok Whole30 Yoga YouTube