7 maj 2015

En god morgon

Att vakna av alarmet från klockan och inte känna sig utvilad alls är ingen bra start på dagen, gissar att det är något som många kan känna igen sig i. Men det går att förändra och det går att göra det mycket bättre, så en god morgon behöver inte vara något omöjligt eller ouppnåbart.

Några saker man kan tänka lite extra noga på för att få både en god morgon och en god sömn är dessa:

Kvällen innan

En god morgon börjar alltid kvällen innan. Sitter man uppe för länge så blir det omöjligt att vakna utvilad, man brukar prata om att “sömntåget” går vid 22 tiden på kvällen och de flesta behöver omkring 8 timmars sömn. Planera inför att gå till sängs och försök få till en rutin kring detta.

Ljus

Ljus stör sömnen, så enkelt är det. Kroppen plockar upp signaler och hormoner kör igång, vid totalt mörker så sker inte detta. Skaffa en mörkläggningsgardin till fönstret, släck eventuella nattlampor och, det viktigaste av allt, använd inte mobiler, surfplattor, TV´n eller liknande innan ni lägger er. Man bör vara ifrån dessa minst en halvtimme innan man planerar sova. Kroppen är extra känslig för ljuset från dessa enheter och de påverkar vårt hormon Melatonin och skadar vår uppfattning av dygnsrytmen.

Kost

Att äta rätt är alltid viktigt och det har också en stor inverkan på sömnen. Genom att äta en kost som människan är biologiskt anpassad efter ger man cellerna i kroppen möjlighet till att agera precis som det är tänkt. Paleo kosten är just detta och ger dig de bästa förutsättningarna inom mängder av områden.

Träning

Kroppen är gjord för att röra på sig och den mår helt enkelt bra av det, massa positiva reaktioner sker när man tränar, leker och rör på sig.

Stress

Stress påverkar sömn negativt. Det behöver inte vara en uppenbar stressituation utan kan mycket väl vara något litet som ligger och “gror”. Denna lite dolda stress är betydligt farligare och mer alvarlig än den plötsliga som kommer snabbt och oftast försvinner lika snabbt.

Tänk positivt

Ja det kanske låter löjligt lite banalt, men med ett positivt tankesätt så kan man förändra mycket. Det är helt enkelt du som sätter stämningen inför dagen! Fokusera på bra saker och tänk positivt.

Vätskebalans

Börja alltid dagen med ett stort glas vatten! Mängder med hälsofördelar.

Sov gott och god morgon!
Magnus & Jenny

Sanna 7 maj, 2015 11:27 - Svara

Hej! Tack för en bra och inspirerande blogg och hemsida ni har!
Nu till min fråga, är det okej att använda sig av mandelmjölk/hasselmjölk när man äter paleo?

Ha en fin dag,
Sanna

mm

undervarttak 8 maj, 2015 17:32 - Svara

Hej Sanna

Tack och vad roligt att du följer oss!

Ja det är ok med både mandel- och hasselmjölk. Vi har ett fint recept för mandelmjölk på vår blogg (och det fungerar lika bra mad hasselnötter), här är länken till det: https://www.undervarttak.se/mandelmjolk/

Magnus & Jenny

Baka Basvara Benbuljong Bokrecension CookEat Digital Nomad Dryck Fasta Föreläsning Glass Gästinlägg Hälsa IBS Jul Kokbok Kost Kostrådgivning Kosttillskott LCHF Lek långkok Mat Nyhetsbrev Paleo Paleo 30 dagar Paleohelg Paleokokbok Paleolivsstil påsk Ren & Naturlig Mat Springa Squatty Potty Tips Träning Vegetariskt Vila lite Viltkött Vår kokbok Whole30 Yoga Ätbara insekter