13 aug 2014

Jag älskar att springa och gör det gärna, det ger mig ett lugn och en känsla av välbefinnande. Friheten att bara ge sig ut, utan att passa tider och behöva åka någonstans utan bokstavligen talat bara öppna dörren och börja springa – underbart! När man sedan kommer in i den sköna fasen av lätthet där benen flyter fram och inget känns jobbigt, då kan man springa hur långt som helst.

Just att springa långt har alltid fascinerat mig, utforska vad kroppen klarar och hur man reagerar på ansträngningen och den konstanta rörelsen över tid. Jag är absolut inte snabb men springer med glädje och lust. Sprang i våras Stockholm Marathon och det gav verkligen mersmak. Med detta i tankarna och ett fantastiskt sommarväder gav jag mig under förra veckan ut på en tur runt vår sjö Lygnern här hemma, den rundan visade sig vara 48 kilometer av underbara upplevelser!

48 km 1
Springer, eller kanske tassar är mer riktigt, alltid i barfotaskorna Fivefingers (om det inte är snö och is) så självklart även denna gången. Detta fungerar oerhört bra och bidrar till känslan av frihet och lätthet. Att springa minimalistiskt är så skönt och naturligt för kroppen, man minskar på stötarna, får en naturligare upprätt hållning och “läser” av underlaget på ett helt annat sätt än med uppbyggda och dämpade skor.

48 km 2
Efter drygt två mil på mitt äventyr möter Jenny upp på Fjärås bräcka med lite förfriskningar. Vatten, banan och dadlar, smakade ljuvligt och gav härlig energi. Vi sitter en stund och njuter av den vackra utsikten på bräckan med sjön Lygnern åt ena hållet och havet åt andra hållet, mäktigt och väldigt vackert. Några lycka till pussar senare springer jag vidare och lämnar bräckan bakom mig mot mitt mål att tassa runt sjön.

48 km 3
De första 35 kilometrarna gick väldigt bra och faktiskt enkelt, efter det började det kännas i kroppen och de sista 3-4 kilometrarna var slitsamma där jag växlade mellan att gå och springa. Men känslan när jag åter igen ser vår strand hemma och en granne ropar “Heja Magnus, härligt gjort” kommer en oerhörd energi och glädje. Trött, varm och med en upprymd själ springer jag upp för backen till vårt hus och konstaterar att benen tagit mig hela 48 kilometer – det är helt makalöst hur våra kroppar fungerar och vilken kraft det finns i dem.

48 km 4
En fin dag med ett för mig stort äventyr avslutades med grillning, för att sedan packa ned en Smulpaj i vår picknick korg och gå ned till bryggan där vi tillsammans med flera grannar njöt av solnedgången.

Nu funderar jag på vart jag ska tassa nästa gång…

Magnus

Emelie 15 augusti, 2014 11:44 - Svara

Det låter så himla härligt när du skriver! Har egentligen aldrig gillat att springa men har under det senaste året fått upp ögonen för det mer och mer! Har en hund som jag springer tillsammans med och det är så härligt att få göra nått tillsammans som vi båda (idag ;)) älskar att göra! Mitt sikte är inställt på att springa Axa fjällmaraton inom 5 år och om bara mina trasiga knän får hålla så känns det inte som en omöjlighet att klara av. Ett tips för din nästa lite längre tur är att springa tomtetåget (tror det heter så) som går från Jönköping till Gränna med några stopp för fika och vila på vägen. Det är en tradition som hållit på nu i några år och på sommaren går sommartåget. Fortsätt att göra det ni älskar och tack för en supermysig blogg!

Hälsningar, Emelie

mm

undervarttak 16 augusti, 2014 10:35 - Svara

Hej Emelie

Tack snälla för dina fina ord om våra inlägg, vad glada vi blir!

Härligt att du också hittat till löpningen och dessutom har ett underbart mål i Fjällmaraton! Imponerande och en liten dröm även här. Stort lycka till med detta!

Hört om detta förut då vi läst en blogg som heter Pulstagning, har även en granne vars dotter och svärson sprungit detta lopp – verkar väldigt roligt.

Varma hälsningar

Magnus & Jenny

Annelie 30 september, 2014 15:45 - Svara

Hej!
Jag undrar om ni har skrivit någon bok med recept om detta?
Är rookie inom det här med paleo, men gillar filosofin och lättheten i detta.
“Tänket” verkar vara sundare än i ren LCHF, tycker jag.

Bra att ha er som uppslagsbok!

Mvh
Annelie

mm

undervarttak 1 oktober, 2014 08:26 - Svara

Hej Annelie

Vad roligt att du är nyfiken på Paleo. Nej ingen bok – ännu! Men på denna sidan finns otroligt massa information och det går alltid att skriva till oss. Vi finns även på Facebook (bara att söka efter “Under vårt tak”) och Instagram (där vi heter “undervarttak”).

Magnus & Jenny

Amanda 16 mars, 2015 19:17 - Svara

Hej, jag undrar bara om ni har några bra tips på vad man bör äta innan och efter en springtur, typ 5-15km träningstur i allt från jogging till intervallträning, vad är bra för bästa resultat för kroppen och träningen? 🙂

mm

undervarttak 20 mars, 2015 15:26 - Svara

Hej Amanda

Vi är inte helt bra på det här med att optimera träning. Men det är väldigt individuellt vad och om man vill äta före en springtur, vissa springer på fastande mage och andra äter något lätt någon timma innan. Efteråt är det perfekt med Kokosvatten som innehåller alla de mineraler och elektrolyter som kroppen behöver efter träning för återhämtning av vätskebalansen. Något som är perfekt “efterträningsmat” är faktiskt lever – otroligt mycket vitaminer, mineraler och proteiner!

Magnus & Jenny

Baka Basvara Benbuljong Bokrecension Digital Nomad Dryck Fasta Föreläsning Glass Glutenfri Gästinlägg husgeråd Hälsa Hållbar livsstil IBS Jul Kokbok Kost Kostrådgivning Kosttillskott LCHF Lek långkok Mat näringsupptag Paleo Paleo 30 dagar Paleohelg Paleokokbok Paleolivsstil Paleotips plastbanta påsk Ren & Naturlig Mat Smoothie Springa Till kaffet Tips Träning Vegetariskt Vila lite Vår kokbok Whole30 Yoga YouTube