5 feb 2015

Kort om vitaminer och var de kan hittas

Det finns mängder med olika vitaminer och alla har de sin lilla (eller stora) uppgift i kroppen. Man hör ofta uttrycket ät regnbågen, och det är ganska talande. Ät varierat och av alla färger så får du i dig mycket av allt det goda.

Man delar upp vitaminer i vattenlösliga, som är B (det finns flera typer av B-vitamin. 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9 och 12) och C, och fettlösliga, som är A, D, E och K.

De vattenlösliga B och C transporteras fritt runt i blodet och eventuellt överskott utsöndras via urinen. Dock är vitamin B12 lite av ett undantag då den lagras i levern under ett par månader, för att ta upp denna speciella vitamin så utsöndras ett ämne i magsäcken. Om man har opererat magsäcken äter man garanterat ett kosttillskott för just detta, brister av B12 visas som blodbrist.

Man kan i princip inte överdosera vattenlösliga vitaminer.

De fettlösliga A, D, E och K tas upp i tunntarmen och transporteras sedan runt i blodet bundet till ett transportprotein. Ett överskott kan lagras i både levern och fettvävnaden. Mer fett i maten ökar upptaget av de fettlösliga vitaminerna och en fettsnål kost minskar upptaget.

Man kan överdoseras fettlösliga vitaminer även om det inte är lätt.

Vitaminer är även antioxidanter, till dessa hör A, C och E.

I vilka råvaror finns de olika vitaminerna?

B1 – Frukt och grönsaker

B2 – kött, ägg gröna bladgrönsaker

B3 – kött, fisk, fågel

B5 – lever, tomat

B6 – lever, ägg, banan

B7 – lever, fisk, äggula

B9 – lever, gröna bladgrönsaker

B12 – lever, fisk, skaldjur, ägg

C – inälvsmat, citrusfrukter, paprika, kålväxter

A – lever, äggula, mörka bladgrönsaker, röda och gula grönsaker

D – fet fisk, lever, äggula

E – animaliskt fett, bladgrönsaker, mandlar, hasselnötter

K – gröna grönsaker

Råvarorna står inte i någon fallande eller stigande ordning, det är enbart ett konstaterande att vitaminen finns här.

Ja, ät helt enkelt allt ur regnbågens alla färger och var inte rädd för lever. Titta efter nötlever från gräsbetesdjur för att få mesta möjliga näring och finaste råvara. Variera din kost och njut av alla underbara råvaror som finns att tillgå.

Paleo så gott och så enkelt!
Magnus & Jenny

Anna-Karin 13 februari, 2015 20:40 - Svara

Skulle vara trevligt om ni skulle publicera/testa recept med just inälvsmat och lever! Det är nämligen svårt att hitta bra paleorecept med lever och köttfärssåsen utblandad med leverfärs börjar smaka lite tråkigt efter ett par veckor 😉 (LCHF har jag hittat men inte så många paleo..) Har själv just nu börjat tillföra lever i min kost ca 1-2 ggr/vecka i olika former för att se om det skulle kunna hjälpa mot energilöshet och orkeslöshet.

mm

undervarttak 16 februari, 2015 09:32 - Svara

Hej Anna-Karin

Vad roligt att du börjat tillföra inälvsmat i din kost. Jodå, vi jobbar på detta och hoppas att det i framtiden kommer lite av dessa recepten i vår receptbank Paleoskafferiet.

Magnus & Jenny

Jennie 14 mars, 2015 22:20 - Svara

Hej.
Jag försöker jag vänja barnen (och mig själv) vid leversmaken..vi har dock lite svårt för eftersmaken än. Blandat in det i köttfärsbiffar och gjort en god gryta på lever, bacon, kokosmjölk och lite kryddor…barnen jublade inte iofs

mm

undervarttak 16 mars, 2015 11:26 - Svara

Hej Jennie

Men det är nyttigt 😉

Väldigt bra att göra grytor och liknande.

Magnus & Jenny

Baka Basvara Benbuljong Bokrecension Digital Nomad Dryck efterrätt Fasta Föreläsning Glass Glutenfri Gästinlägg Hälsa IBS Jul kakor Kokbok Kost Kostrådgivning Kosttillskott LCHF Lek långkok Marinad Mat Nyhetsbrev Paleo Paleo 30 dagar Paleohelg Paleokokbok Paleolivsstil Paleoskafferiet påsk Ren & Naturlig Mat Springa Squatty Potty Tips Träning Vegetariskt Vila lite Viltkött Vår kokbok Whole30 Yoga Ätbara insekter