3 feb 2016

Hälsotugg

Vi här Under vårt tak har lite olika samarbeten med andra bloggar och tar hjälp av personer som har spetskompetenser inom områden som vi inte behärskar men tycker är väldigt intressanta och viktiga. Det senaste samarbetet, som vi nu är mitt uppe i, är tillsammans med Kristin från bloggen Hälsotugg. Hon har gjort de Andnings- och Yogaövningarna som ingår i vår Hälsoutmaning Paleo30dagar och under februari kommer alla deltagare i utmaningen att få en video per vecka under hela månaden.

Detta är något som vi är mycket glada över och som ett litet tips, och presentation, kommer här ett gästinlägg av Kristin från Hälsotugg.
 

Gästinlägg

Kristin Scherdin heter jag och min största passion är hälsa och livsstil. Jag är utbildad Hälsocoach, Personlig Tränare och Hatha Yogalärare. Mitt fokus är att se till helheten, det är många bitar som behövs för att vi ska må bra. Rörelse är en bit som har en stor påverkan på vårt välmående och där har yogan numera en central plats hos mig.

Yoga

Yoga är så mycket mer än fysiska rörelser, det är ett sätt att lära känna sig själv och det gäller inte bara på mattan. Yogan tvingar oss att vara i nuet, fokusera, att sakta ner, ha tålamod, detta har varit enormt givande för mig, även i vardagen. Yoga handlar alltså inte om häftiga rörelser, snygga kläder, eller superviga yogis, även om det kan uppfattas så.

Egentligen behövs ingen utrustning alls för att utföra yoga, det enda du behöver är din egna kropp! Dock är det mycket lättare att yoga på en yogamatta, snarare än på golvet eller på en handduk. Som med allt så finns det massor av utrustning och tillbehör till försäljning, men för att komma igång behövs endast en matta. Utöver den så kan man ta hjälp av en filt, kudde (bekvämare att sitta på), ett yogablock (för att underlätta vissa positioner) och ett bälte (för att underlätta vissa positioner).

Grundtanken i yoga är att förena kropp och sinne med andetaget. Vi lever i ett stressat samhälle och kan alla behöva verktyg för att slappna av, för mig är yoga ett sådant verktyg. Vårt andetag finns alltid tillgängligt och har omedelbar lugnande effekt på kroppen. I Hälsoutmaningen Paleo30dagar hittar ni mig i fyra olika videos där vi fokuserar på att stressa ned, med just andning och yoga. Varje vecka får deltagarna nya övningar, både vad gäller andning och yoga.

Alla kan yoga efter egna förutsättningar, det är aldrig någon tävling eller jämförelse utan det handlar bara om dig, en inre resa utan en slutdestination då vi konstant utvecklas och aldrig blir fullärda. De positiva effekterna av yoga är många, både fysiskt och psykiskt, men vi påverkas alla olika så det bästa är att testa själv!

Hälsotugg Yoga

Om du är nyfiken på yoga men vet inte vart du ska börja så har jag satt ihop Hälsotugg Yoga – en komplett yogaguide för dig som vill yoga hemma!

Hälsotugg Yoga består av 9 moduler (totalt 84 videos) med olika innehåll. Den första är en introduktion till yoga som tar upp viktiga delar för ett säkert utförande av yoga hemma och vad som är bra att tänka på. Modul 2 till och med 6 består av yogapositioner med förklaringar av teknik och utförande. Modul 7 och 8 består av kortare och längre yogapass med olika fokus. Den sista modulen tar upp olika andningsövningar och meditationer. För mer information kan ni kika in på www.yoga.halsotugg.se

Jag hoppas att vi ses på mattan!

/Kristin Scherdin
 
 
Mycket nöje
Magnus & Jenny

Baka Basvara Benbuljong Bokrecension Digital Nomad Dryck efterrätt Fasta Föreläsning Glass Glutenfri Gästinlägg Hälsa IBS Jul kakor Kokbok Kost Kostrådgivning Kosttillskott LCHF Lek långkok Marinad Mat Nyhetsbrev Paleo Paleo 30 dagar Paleohelg Paleokokbok Paleolivsstil Paleoskafferiet påsk Ren & Naturlig Mat Springa Squatty Potty Tips Träning Vegetariskt Vila lite Viltkött Vår kokbok Whole30 Yoga Ätbara insekter