17 maj 2013

Till helgen är det dags för Göteborgsvarvet, ett av världens största halvmarathon! Jag ska delta och kommer självklart att springa i mina barfotaskor. Ser verkligen fram emot att komma ut och springa med tiotusentals andra löpare genom Göteborgs gator, att bäras fram av alla åskådare som kantar hela loppet! En underbar känsla att först stå där i startfållan och vänta på att bli ivägsläppt, när startskottet sedan ljuder riktigt spritter det i benen och alla springer med glädje ut och igenom Slottsskogen för att sedan lotsas vidare på en bana genom hela Göteborg! 21 kilometer av njutbara upplevelser!

Nummerlappsuthämtning 2013

Jag har aldrig varit en snabb löpare men däremot en glad sådan. Trivs verkligen med att tassa runt i mina barfotaskor och bara njuta av omgivningarna, i vanliga fall hemma i skogen och vid vår sjö men nu till helgen blir det mitt inne i Göteborg som en av deltagarna på Göteborgsvarvet! Tacksam inför och efter varje runda att jag har möjlighet till att bara kunna tassa iväg som om det vore det mest naturliga i världen – och där har vi det! Det är naturligt, vi är verkligen gjorda för att springa, hela evolutionen och våra framgångar som människa är baserade på vår naturliga uppbyggnad och fallenhet för att spring. Fantastiskt!

Människan är alltså gjord för att röra sig – ibland hårt och kort och ibland lätt och länge. Men vi ska röra på oss och det viktiga här är att vi människor på alla sätt har utvecklats för att springa. Naturen har gjort sitt jobb under hundratusentals år, vi är verkligen finjusterade av evolutionen och borde vara vid vår topp nu. Lita på din kapacitet och ditt arv, spring utan uppbyggda, hårt dämpande och styva skor – känn på friheten, lättheten, lugnet och flexibiliteten som uppstår vid barfotalöpning!

Genom att springa barfota eller i skor av typen Fivefingers (barfotaskor) så ändras hela löpstilen i förhållande till om man springer i ”traditionella” löparskor. Steget blir kortare och mjukare, hållningen mer rak och det viktigaste av allt – markisättningen sker på framfoten och inte hälen! Detta gör att löpningen blir skonsam och kroppen tar upp alla stötar på det sätt som den ska göra. När man springer med uppbyggda och dämpade skor tvingas man till hälisättning blir steget hårt och bromsande och varje steg ger en ”stöt” upp genom hälen, benen, ryggen och slutligen nacken! Med barfotaskor känner man underlaget på ett helt annat sätt och man blir mer ett med sin omgivning, genom att marken omgående reflekteras i framfoten. Foten, vristen, benen, midjan, jag hela kroppen blir självjusterande mot underlaget och anpassar sig för varje steg efter vad foten möter.

Nu säger jag inte att ni ska dra ut och springa ett halvmarathon barfota (i barfotaskor) på en gång! Börja med att promenera, ha lätta skor och ta lite avstickare. Prova att gå helt barfota på en gräsmatta, i parken vid sidan av trottoaren. Känn hur kroppen reagerar och registrerar underlaget helt annorlunda, hur uppfattningen, hållningen och sättet att möta underlaget förändras. Efter ett tag är det bara att börja ta lite springsteg och rätt vad det är så springer man barfota! Tänk däremot på att det är andra och “nya” muskler i foten och benet som får jobba mer än vanligt och att musklerna i foten och speciellt vaderna måste få tid att stärkas och byggas upp. Börja därför med korta turer och bygg på efter hand.

Så till helgen ska jag tassa runt på Göteborgsvarvet – njut du också av dina evolutionära tillgångar genom att springa barfota i vår natur!

Magnus

Baka Basvara Benbuljong Bokrecension CookEat Digital Nomad Dryck Fasta Föreläsning Glass Gästinlägg Hälsa IBS Jul Kokbok Kost Kostrådgivning Kosttillskott LCHF Lek långkok Mat Nyhetsbrev Paleo Paleo 30 dagar Paleohelg Paleokokbok Paleolivsstil påsk Ren & Naturlig Mat Springa Squatty Potty Tips Träning Vegetariskt Vila lite Viltkött Vår kokbok Whole30 Yoga Ätbara insekter