27 Jul 2018
Clean Collagen frukost

Kollagen

Kollagen är ett mycket viktigt protein. Det utgör en tredjedel av allt protein i din kropp och finns framförallt i den så kallade stödjevävnad vilket inkluderar ben och senor. Men det finns också i huden samt brosk, naglar och hår.

Inlägg är om kollagen samt innehåller annonslänkar.

Vad är kollagen bra för?

Kroppen skapar själv mycket av den kollagen som behövs men produktionen avtar med ålder vilket gör huden slappare och rynkig samtidigt som det pågår en kontinuerlig nedbrytning av proteinet.

Det är alltså kollagen som gör huden elastisk och fyllig, brist på kollagen kan också ge stela och ömma leder. Därför rekommenderas extra kollagen för personer som lider av artrit och inflammation i lederna.

Kollagen är bra för hud, hår, naglar, bindväven, skelett, leder, muskeluppbyggnad och verkar läkande för mag- tarmkanalen. Det har med andra ord en både viktig och mångsidig funktion i kroppen. Kollagen återuppbygger kroppen samt reparerar den, det kallas även för ”limmet” som håller ihop kroppen.

Hur får jag i mig kollagen?

Du kan enkelt tillföra mer kollagen i din kost genom att äta mer kollagenrika livsmedel så som inälvsmat och benbuljong. Men det finns även som tillskott i form av hydrolyserat kollagen vilket är ett smaklöst pulver du kan blanda ner i mat och varm eller kall vätska.

Det finns olika källor av hydrolyserat kollagen. Något som är enkelt för kroppen att tillgodogöra sig, och det som rekommenderas vid läkning, är hydrolyserat kollagen från fisk och för en mer underhållande dos går det bra att använda hydrolyserat kollagen från gräsbetade kor.

”kollagen

Bild från Hälsa som livsstil

Avslutande ord

Om du önskar läsa mer om hur man kan må sitt bästa jag och vad vi gör för att boosta vår hälsa så läs gärna vårt inlägg om Hälsoboosta. Här skriver vi om hur vi optimerar vår hälsa och vad som kan vara bra att tänka på.

Magnus & Jenny

Källor:
Nyttoteket
Hälsa som livsstil