27 jul 2018

Kollagen

Kollagen är ett mycket viktigt protein och som med alla andra proteiner byggs det upp av aminosyror vilka lysin och arginin är två.

Det utgör en tredjedel av allt protein i din kropp, är helt naturlig och finns framförallt i den så kallade stödjevävnaden vilket inkluderar bland annat bindväv, muskler, ben, leder, brosk och senor. Men det finns också i huden (som till 70% består av kollagen) samt, naglar och hår.

Inlägg är om kollagen samt innehåller annonslänkar.

Vad är kollagen bra för?

Kroppen skapar själv mycket av den kollagen som behövs men produktionen avtar med ålder. Detta gör huden slappare och mer rynkig samtidigt som det pågår en kontinuerlig nedbrytning av proteinet.

Det är alltså proteinet som gör huden elastisk och fyllig, brist på proteinet kollagen kan också ge stela och ömma leder. Därför rekommenderas det vanligen som ett kosttillskott för personer som lider av artrit och inflammation i lederna. Men också allt eftersom man blir äldre.

Kollagen är bra för hud, hår, naglar, bindväven, skelett, leder och muskeluppbyggnad. Det verkar även läkande för mag-/tarmkanalen och har med andra ord en både viktig och mångsidig funktion i kroppen.

Proteinet återuppbygger kroppen samt reparerar den, det kallas även för “limmet” eller “armeringsprotein” som håller ihop kroppen.

Proteinet har även en egenskap av att öka på metabolismen vilket är en positiv egenskap, och fördel, om man har viktminskning som mål. Om man önskar gå ned i vikt kan det alltså vara bra att använda sig av kollagen som kosttillskott.

Man använder vanligen inte detta protein för att bygga muskler (inte optimal för muskeltillväxt) som ett vanligt proteintillskott utan för att stärka leder, bindväv, hår, naglar och för att bibehålla rörlighet. Men det är ett bra komplement om man tränar mycket då detta kan slita på kroppen och kollagen fungerar då som en uppbyggnad.

Hur får jag i mig kollagen?

Var finns kollagen naturligt? Kan man äta något speciellt – ja du kan enkelt tillföra kroppen detta protein via din kost.

Genom att äta mer kollagenrika livsmedel och råvaror så som inälvsmat och benbuljong ökar man mängden. Men det finns även att köpa som tillskott i form av hydrolyserat kollagen vilket vanligen utvinns från nötkreatur eller fisk.

Bovint och marint kollagen

Bovint kollagen utvinns från nötkreatur och marint kollagen från, främst, fisk. Peptidmolekylerna i marint kollagen är lite mindre, vilket gör dem något mer biotillgängliga. Alltså något som är enkelt för kroppen att tillgodogöra sig är kollagen från fisk .

Men även om biotillgängligheten är större i marint kollagen så är de flesta kollagentillskotten från bovint hydrolyserade och därmed lika lättillgängligt för kroppen. Hydrolyserat innebär att proteinet är förspjälkat, uppdelat i minsta beståndsdel, och därmed tas upp av kroppen både snabbt och lätt.

För en mer underhållande dos (kontinuerligt intag) finns hydrolyserat Clean Collagen från gräsbetade kor vilket håller en mycket hög kvalité. Vi skulle säga att detta är bäst i test av de vi provat.

Clean Collagen

Clean Collagen har neutral smak, brukar beskrivas som smaklöst, och det är ett pulver. Pulvret blandar sig lätt i mat samt varm och kall vätska, vilket gör det väldigt mångsidigt och enkelt att tillföra som ett kosttillskott i vardagen.

Lägg pulvret i mat, vid tillagning eller servering. Blanda ner det i kaffe eller te, en smoothie eller en proteindrink. Det finns mängder med alternativ och möjligheter.

Vi tipsar gärna om kollagenkaffe som är otroligt gott och välgörande! Prova gärna denna, på många sätt, goda kaffedrink.

”kollagen

Bild från Hälsa som livsstil

Kollagentyper

Det finns 6 olika typer av kollagen i kroppen vilka har specifika funktion.

Typ 1-6 finns primärt i:

  1. hud, hår, naglar, leder, skelett, ligament, tänder, organ och interstitialvätska
  2. brosk, ledbrosk, ledvätska och ögonvätska
  3. hud, muskler, blodkärl och lever
  4. inre organ och basalmembran
  5. fostervävnad, cellvävnadens ytskikt och interstitialvätska
  6. interstitialvätska (ovanlig i kosttillskott)
Vilket kollagentillskott ska man välja?

Det första man bör fundera på är av vilken anledning man önskar ta kollagen som tillskott. Alltså se till personliga behovet samt vilka preferenser man har.

Därefter titta på vilka typer av kollagen som finns i just det kollagentillskottet man önskar använda. Om det är tablettform eller pulver samt eventuell smak.

Tre bra tips på kollagen i form av kosttillskott

Clean Collagen pulver, från gräsbetande nötkreatur, neutral smak, innehåller kollagen typ 1 och 3.
Collagen Premium+ pulver, från fisk, neutral smak, innehåller kollagen typ 1.
Genacol 100% Collagen kapslar, från nötkreatur, innehåller kollagen typ 1-5.

Avslutande ord

Om du önskar läsa mer om hur man kan må sitt bästa jag och vad vi gör för att boosta vår hälsa så läs gärna vårt inlägg om Hälsoboosta. Här skriver vi om hur vi optimerar vår hälsa och vad som kan vara bra att tänka på.

Magnus & Jenny

Källor:
Nyttoteket
Hälsa som livsstil Collage

Baka Basvara Benbuljong Bokrecension CookEat Digital Nomad Dryck efterrätt Fasta Föreläsning Glass Glutenfri Gästinlägg Hälsa IBS Jul Kokbok Kost Kostrådgivning Kosttillskott LCHF Lek långkok Marinad Mat Nyhetsbrev Paleo Paleo 30 dagar Paleohelg Paleokokbok Paleolivsstil påsk Ren & Naturlig Mat Springa Squatty Potty Tips Träning Vegetariskt Vila lite Viltkött Vår kokbok Whole30 Yoga Äggersättning Ätbara insekter