13 Okt 2013

Människor som väljer att leva lite annorlunda och se saker från ett annat håll har alltid väckt vår nyfikenhet. De som gör det där lilla extra och dessutom lever som de lär, det är spännande lärorikt och man upptäcker dessutom nya saker om sig själv.

En sådan person är Henrik Siwe som driver bloggen Led genom exempel! Bara namnet på bloggen gör ju att man måste kika in och se vad som sker! Här möts man av sunda idéer och tankar kring träning, hälsa och livsstil – handfasta och genom exempel genomförbara livsförändringar! Frikostigt delar Henrik med sig av sin kunskap och håller en härlig ”ton” i sina inlägg.

Vi skulle vilja pusha lite extra för denna fina blogg och har även förmånen av att få publicera ett gästinlägg och en presentation av Henrik och hans blogg Led genom exempel!

/Magnus & Jenny

Varför hittade jag till paleobloggen ”Under vårt tak”?

Att i egenskap av bloggare* få äran att skriva ett gästinlägg på en av mina absoluta favoritbloggar är stort för mig. Riktigt stort. Eftersom jag värderar positiva upplevelser så mycket slår det allt jag gjort kopplat till min egen blogg utom möjligen att få feedback från de jag coachar. Det är för de ”riktiga hållbara resultaten” och att inspirera till små steg mot stor förändring jag skriver ”Led genom exempel”.

Header2-1

Men innan vi går in på det närmare vill jag ge er berättelsen hur jag hittade till ”Under vårt tak” – Sveriges bästa paleoblogg!
Alltid i ”bra form” – men aldrig hälsosam…
Jag spelade fotboll hela min uppväxt, har alltid haft en hyfsad grundfysik och känt ett självförtroende gällande träning. Tänkte, som så många andra, att ”jag har alltid tränat och då kan man…”. Ack så fel det var – och vilket högt pris jag har betalat för det.
Insikter
Några saker skedde i hyfsat rask takt – ok över tre år, men ändå – som förändrade mig i grunden:
1. Jag fick barn (2009) – så var det med att ha tid med sig själv – och bytte jobb.

2. Jag skadade mig i en axel vid styrketräning (jan 2012) – att inte kunna träna överkroppen, något vi män har en förkärlek för, på 3-6 månader gav panik nog för att börja läsa på om träning.

3. Jag var tvungen att prata med min PT om rehab – vilket gjorde det tydligt att jag inte kunde tillräckligt mycket själv!

Tre saker som över tiden, 3 år, gjorde att mitt liv förändrades från att ha tränat hårt, jobbat hårt och ätit whatever till att behöva laga mat till någon jag har ansvar för som inte kan välja själv. Hustrun får se sig exkluderad här, hon kan säga nej på ett annat sätt om jag skulle servera glass till middag. Det har lett till att prioritering av tid har blivit oerhört viktigt samt att jag numera är mån om att träningen aldrig får gå ut över min hälsa igen på grund av att jag inte vet vad jag pysslar med. Mitt motto är idag, och kommer framåt alltid vara, ”hälsa före fitness”.

En bok som förändrade mitt liv

Jag tillskriver mycket av vad som hände sedan till en enda bok. The Big Book of Endurance Training and Racing av doktor Philip Maffeone. Han gav mig en helt annan bild av hur träning, hälsa, mat och performance hänger ihop! För vem, förutom elitidrottare, har någonsin hört att man kan bli snabbare och starkare genom att träna långsammare och ofta MINDRE!?
Jag var något nytt på spåren – helhetsperspektivet! Jag som ”bara” ville lära mig mer om träning och resultat fick insikter om att det INTE är träningen som är grundplåten för hälsa utan kosten. Kosten och hur tillvaron fungerar måste utgöra basen för att skapa ett hälsotillstånd där vi skapar ork, energi och kraft att just träna! Vilken grej. Dags att läsa på!
En weekendresa spenderad på Adlibris senare…
…hade jag – kolla gärna min boklista – en bra översikt och massor av detalj kunskap om koncept som ”sött blod”, ”Primal”, ”Paleo”, ”LCHF”, ”Intermittent fasting”, ”lågpulsträning” och allt annat ni kan tänka er! Jag hade också för mig själv skapat ett eget upplägg för kost och träning. Japp, det är lite nördigt och pretentiöst – men jag tyckte att det fanns godbitar att plocka från alla olika koncept!

Alla koncept kräver inspiration!

Öppna Google. Skriv ”Paleorecept”. Klicka ”UNDER VÅRT TAK”! Vill man ha en svensk blogg, med svenska paleorecept FÅR man inte missa ”Under vårt tak”. Man VILL inte missa ”Under vårt tak”. Punkt. Slut.
Således skrev jag ett mail, berömde bloggen och tipsade om mitt egna skrivande. Efter att ha blivit inspirerad varje dag under lång tid, gjorde jag en väldigt indirekt förfrågan kring att eventuellt få skriva ett gästinlägg utifrån att vi delar samma syn på så mycket! Bland annat har jag skrivit om ett experiment att bli av med allergi genom koständring – effekter som även Magnus på Under vårt tak upplevt!

Bloggen ”led genom exempel”?

När någon mår bra och ser hälsosam ut så blir andra inspirerade. Det är väldigt tydligt! Efter att ha upplevt effekten av ren, naturlig mat och den träning jag numera håller mig till kände jag ett stort behov att dela med mig av kunskapen! Jag märkte också att väldigt många i min närhet var oerhört nyfikna.

Inspirera – led genom exempel – istället för att uppmana

Min ambition med bloggen är att på ett inspirerande och humoristiskt sätt – givetvis med en hel del allvar – tar upp annorlunda tankar kring träning, kost och hälsa. Det är inte den vanliga träningsbloggen som glatt uppmanar till hårda intervallpass och blodsmak-utmaningar. Det är inte den typiska hälsobloggen som förespråkar konstiga produkter och dieter. Det är kort och gott min blogg – Led genom exempel. Naturlig mat, hälsosam träning och massor om hälsa som ingen annan tycks vilja berätta om – skrivet med en rejäl portion humor och ödmjukhet.

Header5-1

Kort om vad du kan hitta där…

Du hittar annorlunda saker som ”lågpulsträning” för att orka springa fortare, varför laddade muskler inte alltid räcker, skillnaden mellan träning och planlös motion samt varför träning är ett KASST sätt att gå ner i vikt. Sedan finns det en hel drös med inlägg kring olika typer av förslag till små förändringar i vardagen för bättre hälsa och konstiga utmaningar som att klättra upp på ett fotbollsmål och leka som en 4-åring.
Apropå just humor och att leda genom exempel. Tre dagar efter midsommarafton 2013 blev jag så irriterad en konversation jag haft på midsommarafton angående om jag sprungit ett maraton eller inte, vilket jag inte hade gjort, att jag helt enkelt drog ut i skogen – UTAN kolhydratsuppladdning – och sprang ett

Avslutande tankar

Header3-1

För mig är det viktigaste som finns att vi tar tillbaka vår hälsa från livsmedelsindustrins cyniska grepp och alla gym som betonar att det ska tränas snabbt, hårt och mycket. ”Under vårt tak” och ”led genom exempel” må ha olika utgångspunkt – men vi har samma strävan att förmedla en väg mot bättre hälsa.
Jag vill avsluta på ett tema som har återkommit till i flera av mina inlägg sista tiden. Det är lätt att hamna i diskussioner mer vänner, familj eller kollegor när de ser att vi gör något annorlunda – Paleo sticker ut. Men oavsett vad diskussionen gäller – träning, mat, hälsa eller jobb – så kokar det ner till en enda viktig fråga vi alla bör ta ställning till då och då:
”Hur funkar det du gör idag för dig?”

Det är vad som betyder något. Inte hur alla andra mår.

Får du inte de resultat du vill ha av din kost eller din träning idag – ÄNDRA NÅGOT! Ifrågasätt! Läs på! Våga experimentera!
Det, kära läsare, är för mig att leda genom exempel! Det försöker jag göra varje dag.
*Led genom exempel drivs av Henrik Siwe, tvåbarnspappa till Lilly och Emmy som bor och arbetar i Stockholm. En kostymklädd kontorsråtta som efter en träningsskada under 2012 blev tvingad att börja läsa på om träning och blev lätt besatt av kunskap kring träning, kost och hälsa.

/Henrik Siwe