3 Jan 2012
24-timmars fasta

Ta dig tid och gör en 24-timmars fasta t.ex. var 14:e dag, en kort fasta på enbart vatten (och ev. kaffe och/eller te). Vår kropp behöver inte mat ett fast antal gånger om dagen som vi så felaktigt blir påminda om av diverse olika dieter allt som oftast, kroppen som har utvecklats under hundra tusentals år är smartare än så. Vi klarar oss i flera dagar utan fast föda och under kortare fastande perioder händer det dessutom en hel del positivt i våra kroppar.

Effekter av en 24-timmars fasta

När man dricker endast vatten, och kanske kaffe eller te om det känns som ett måste, så stimuleras inte blodsockret och insulinutsöndringen på det sätt som sker när man äter. Man får alltså ett jämnare blodsocker till skillnad från när man äter fast föda och i synnerhet fast föda innehållande socker (kolhydrater), vilket tyvärr finns i de flesta livsmedel. Senast idag, när vi handlade, blev jag besviken på bacon och ”ren” kyckling som innehåller tillsatt socker, varför förstöra maten undrar man lite uppgivet. Svaret kanske är lättare än man anar, insulinet triggar aptiten och suget efter mer mat och då gärna (dåliga) sockerrika produkter. En 24-timmars fasta gör det fysiska suget efter socker mindre men det finns kvar mentalt och känslomässigt, vilket är minst lika svårt och jobbigt. Vanan att stoppa i sig en sockerrik produkt är oftast svår att bryta…

Fördelar med en 24-timmars fasta

Det finns många fördelar med en kortare fasta, speciellt om man vill bryta sockerberoendet som kanske byggts upp lite extra nu efter Jul och Nyår (brukar ju bli lite mer godis vid den här tiden!). Det fina med en kortare fasta är (bl.a.):

Jämnare energinivå under dygnet
Fettförbränningen ökar
Låga insulinvärden
hGH (tillväxthormon) utsöndras i kroppen, även kallat ungdomshormon, detta sker naturligt vid de första timmarna av sömn men också vid kortare fasta
Det finns alltså en hel del att kämpa för!

När vi fastar här ”Under vårt tak” så brukar det bli från lunch till lunch, detta fungerar även jättebra när man jobbar. Man orkar utan problem träna på kvällen och jobba dagen efter och man känner sig underligt nog mer skärpt och produktiv. På kvällen kan det ibland vara jobbigt. Jobbigt just för att man är så van vid att sitta och äta något, annars brukar det inte vara några problem. Man känner sig faktisk lättare flera dagar efter själva fastan och detta gör att det blir ännu lättare nästa gång man känner för att fasta!

Referenser

Läs gärna Jonas Colting´s bok ”Den nakna hälsan” där han skriver mycket mer om detta och annat som är väl värt att läsa. Han har ofta starka och kontroversiella åsikter men som alltid – läs och skapa dig en egen uppfattning.

Titta också på Mark´s Daily Apple. Mark Sisson, som driver ”Mark´s Daily Apple” skriver oerhört mycket bra, är en stark förespråkare för Paleo och har något han kallar för The Primal Blueprint, vilket lätt kan beskrivas som en plan för Paleolivsstilen.

Nu tar vi oss ett glas vatten här i Flohult, skål!

Magnus & Jenny

Marika 18 november, 2014 14:34 - Svara

Ni äter alltså frukost,- men sen inget förrän till lunch, typ kl 12, dagen efter? Äter ni en stadig eller lätt frukost på inledande fastedagen?

undervarttak 18 november, 2014 14:45 - Svara

Hej Marika

När vi gör en 24-timmars fasta tycker vi det är lättast och mest bekvämt att göra den från lunch till lunch. Vi äter alltså frukost och lunch dag 1, sedan fastar vi under 24 timmar (på enbart vatten och om man känner att man verkligen behöver kaffe och/eller te) fram till lunch dag 2. Vi äter varken mer eller mindre precis före och efter fastan, tycker inte det behövs och tror inte det ger något ”extra” att göra detta.

Är du nyfiken på att göra en korttidsfasta?

Magnus & Jenny

Carina 2 december, 2014 22:36 - Svara

Jag är nyfiken på en korttidsfasta. Är det något som jag måste tänka på? Hur mycket vatten bör man få i sig? Måste också säga att jag är nyfiken på paleo överhuvudtaget :). Jag plockar in mer och mer i mitt liv.

undervarttak 4 december, 2014 14:13 - Svara

Hej Carina

Vad roligt att du är nyfiken både på Paleo och korttidsfasta! När man fastar under 24-timmar så är det inte mycket man behöver tänka på egentligen, drick bara lite mer vatten än vanligt (drick under de tillfällena då du vanligen skulle äta).

Det är bara ett dygn det handlar om, kan vara bra att påminna sig om detta när hungern sätter in :)

Stort lycka till.

Magnus & Jenny